Flughuvor

 
Det finns idag ett brett utbud av olika typer av flughuvor, och det är förstås jättebra eftersom att olika skydd passar olika hästar. En del hästar är känsliga om öronen, en del om mulen och en del kring ögonen, eller alla ställen på samma gång.
Den gamla, billiga, klassikern är väl flugpannbandet, flyveil, som finns att hitta rätt billigt i (typ) alla hästbutiker. Det jag inte tycker om med denna variant är att hästen kan få dessa små "slingor" i ögonen, det händer säkert väldigt sällan, men jag tycker ändå att den tanken känns obehaglig. Dessutom kräver denna variant att hästen har grimma på sig, finns lösningar med olika käkremmar och liknande men av erfarenhet vet jag att de inte sitter särskilt bra.
En av de varianterna som jag är mer förtjust i är den vanliga flughuvan utan öron (uppe till höger), dock kan den bli lite stel. Finns ju även med öron.
Detta är min favoritflughuva, den är lite som en trikå som man trär över hästen. Den finns både med och utan öron samt nosskydd i lite olika varianter. Jag hade en sån här med öron men utan nosskydd till min förra ponny och den trivdes han väldigt bra med. Det jag gillar är att den inte blir stel i kanterna som andra varianter kan bli, och den är lite mer flexibel kring ansiktet. Det jag dock inte gillar är att den sitter väldigt tajt.
Har du någon favoritflughuva?

Kommentarer
Postat av: Maja

De två nedre är också mina favoriter!! Flughuvan uppe till höger är så tjock så min förra ponny såg inte igenom ordentligt.

2014-05-28 @ 11:31:54
URL: http://majawallstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0