Studiemotivation

Jag fick ett önskemål för ett tag sedan att jag skulle skriva lite om hur jag finner motivationen till både skola och hästar - och hur jag planerar min tid. Detta önskemål försvann lite i all hast men nu kommer ett inlägg om detta :)
Jag har alltid varit väldigt studiemotiverad - vissa gånger mer eller mindre än andra men överlag så tycker jag att jag lyckas hålla mig själv motiverad. 
Jag tror att det handlar mycket om att sätta upp mål - för mig handlar de skolrelaterade målen om att komma in på ett bra universitet och därefter kunna få ett bra jobb, för mig känns det därmed som en självklarhet att driva på i skolan.
Oftast så har man något mål med ridningen och det är vad som får en att släpa sig till stallet svintidiga morgnar, iskalla vinterdagar och regnblöta kvällar. Det gäller att tänka på det, för det du sliter med i skolan kommer (förhoppningsvis) löna sig i slutändan. Drömmar och mål gör att du får mer motivation, och det är vad du måste hitta för att det ska kännas okej att gå till skolan.
Jag har haft egen ponny sedan jag gick i sexan, då var jag 12 år. Jag har alltid skött mig väldigt bra i skolan, bra resultat på prov och uppgifter. Nu kan jag också tillägga att jag har väldigt lätt för mig och för mig har det alltid handlat om att få så mycket som möjligt gjort när jag är i skolan - så att jag inte har något kvar när jag kommer hem. Detta fungerade hela grundskolan - jag gjorde mycket sällan något hemma. Nu på gymnasiet är det lite svårare men det går, och jag börjar alltmer komma in i en mer strukturerad planering. 
Studiemotivation är jätteviktigt, och det är något som jag tycker att flera skolor och lärare borde lyfta fram - det ska vara roligt att lära sig och man ska vara intresserad.
 
Men hur har jag då fått allt att gå ihop? Jag har som sagt gjort så mycket som möjligt i skolan, försökt planera så bra det går och sedan släppa allt när jag är i stallet. Stallet är min frizon - där är det bara jag och hästarna och skolan finns inte. Jag tror att det är viktigt att bara kunna koppla bort all stress och press från skolan för att kunna finna motivationen på nytt.
I stallet har man roligt och slappnar av!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0