Mantorpsryttarna P90 20/4-14

Svenskt fälttävlansprogram för Lätt klass 2011
Uppridningen kändes fin, därefter blev det något vingligt men inte så att det märktes särskilt tydligt. Han blev lite vinglig i skänkelvikningarna så jag fick inte riktigt till tvärningen men han vände sig åtminstone inte ut och in. I halten så stretade han mot handen men han stod åtminstone jämnt med benen. 
De stora missarna vi hade var i fattningarna - den första han jag inte ens tänka tanken att vi skulle galoppera innan Amoure hann fatta galopp... I den andra försökte jag bara få Amoure att tänka på något annat och då blev den för sen istället, alltid ska man lära sig något. 
Efter sista galoppen blev han lite springig men höll sig ändå stadig och stretade inte emot särskilt mycket. 
För denna ritt fick vi endast 52 % vilket jag inte riktigt förstår - jag förstår att de missar vi hade drog ned poängen men vi fick även låga poäng på resterande delar. Jag ska prata med Lisa så att jag vet vad jag har gjort för fel... Själv tycker jag att Amoure var lite kort i formen men det fick jag inga kommentarer alls om... Första gången vi fick en 6:a för gångarterna också, har alltid fått sjuor i fälttävlansprogrammen... 
 
Hopprov - 95 cm
Haha, tror ni inte att Amoure var sååå taggad när han äntligen fick hoppa på gräs igen? Jo tack. Därmed föll första hindret - men efter det skärpte han till sig och hoppade jättefint. Jag tror att han behövde det nedslaget för att skärpa till sig och resten av banan hoppade han riktigt bra.
 
Uthållighetsprov - 2080 m - 4 min 20 s.
Amoure kändes riktigt fräsch under terrängen. Vi fick ett bra tempo från början och de passager där han förra året var riktigt tittig förflöt väl utan massa byten och studs. Han blev, som vanligt, lite väl "lektfull" ibland så jag fick säga till honom men annars skötte han sig. Hoppade gjorde han bra och som sagt höll han ett bra tempo - detta gjorde även att jag bestämde mig för att sakta av till trav efter sista hindret och trava in i mål. In kom vi på tiden 4 min 18 s, perfekt enligt mig :)
Kändes synd med den "dåliga" dressyren men det andra kvalet till 1* blev det i alla fall, härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0