Vad tycker du om...

Vad tycker du om för ämnen i skolan?
Mina favoritämnen har alltid varit de olika språkämnena men nu på senaste tiden så har jag börjat tycka om matten också. Och psykologi är ganska intressant.
Vad tycker du om pessoabett? 
Jag är väldigt kluven när det kommer till bett. Det viktigaste är att hästen trivs på det men eftersom att pessoabettet beskrivs som ett grymt och skarpt hissbett så kanske det inte ska användas, speciellt inte en orutinerad ryttares händer.
Vad tycker du om så kallade hästbloggar som blandar in allt för mycket vardag? 
Bra ibland, dåligt ibland. Jag föredrar renodlade hästbloggar men om man till exempel berättar om sin dag kanske man inte bara ska skriva om det som är hästrelaterat. Tycker väl inte riktigt att de kan kallas för hästbloggar.
Vad tycker du om ponnyakuten?
Roligt koncept men de lägger lite för lite vikt vid hästarna och det tycker jag är synd. Programmet gör mig dock lite "mörkrädd" när jag ser hur många dåligt hanterade ponnysar det finns.
Vad tycker du om för "sorts" häst? Alltså vilka egenskaper den ska ha. 
En energisk och positiv häst med mycket power och vilja föredrar jag. Energin ska vara naturlig och hästen ska tycka om att arbeta.
Vad tycker du om att det finns åldersgräns på ponny? 
För det första så tycker jag att det är väldigt bra att vi har 18-års gräns på ponny i Sverige och inte 16-års gräns som de flesta andra länder har. Jag tycker att det är lite dumt att ha just en åldersgränd - åldern gör ju inte att du är för stor på din ponny - det är ju vikt och längd som är det viktigaste.
Jag kan tycka att det skulle finnas vuxenklasser på ponny, eftersom att jag anser att juniorerna ändå ska få tävla mot varandra och inte mot vuxna.
Vad tycker du om Natural horsemanship? 
Definitionen av NH sprider sig bred men för mig handlar det om en naturlig kontakt mellan häst och ryttare (ledare). NH-träning tycker jag är givande för kontakten och något som ofta glöms bort. Det är något som bör lyftas fram mer för kontakten till hästen är viktig för allt.
Vad tycker du om ridskoleverksamheter?
Jag tycker att ridskolor är bra när det kommer till att lära sig rida, och det finns även ridskolor som har otroligt välutbildade hästar och därmed också ger en bra grund för tävlingsryttare.
För mig finns det 3 krav på att en ridskoleverksamhet i sig ska vara bra. För det första så ska hästarna stå i boxar, jag tycker inte om spiltor, för det andra så ska personalen vara kompetent och för det tredje så ska hästarna få möjlighet att vistas ute i flock dagligen.
De som är riktigt bra har ryttare även på de högre nivåerna som kan "underhålla" hästarna och hålla deras utbildning på en hög nivå. 
 
Tack Mikaela, Linnéa, Tussie & Maja för frågorna :)

Kommentarer
Postat av: Malin

vad tycker du om JH-collektion? :) <3

2013-11-04 @ 20:53:19

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0