Uppvärmning vid tävling

Jag brukar anpassa min framridning efter hästen jag sitter på, och det tycker jag är otroligt viktigt. Sedan beror framridningen också på om det är hoppning eller dressyr jag ska tävla.
Vid hoppning är det som prioriteras att hästen ska bli varm i kroppen samt lyssna på tempoväxlingar, medan vid dressyr ska hästen vara mjuk och lydig.
 
Min hästskötare (a.k.a. pappa eller Amanda) brukar få promenera med Amoure medan jag klär på mig stövlar, kavaj, hjälm o.s.v. Annars brukar jag promenera honom själv så han får titta runt lite.
Om det finns möjlighet brukar jag försöka skritta, och ibland trava, fram på vägar runt omkring så vi slipper trängas på framridningen. Sedan går jag in på framridningen och jobbar med att få honom mjuk och checka att han lyssnar på mig, denna del brukar jag lägga mer vikt vid om jag tävlar dressyr.
Det fungerar alltid bra att rida övergångar och tempoväxlingar, oavsett om det är hoppning eller dressyr som ska tävlas. 
 
Inne på framhoppningen brukar jag anpassa antalet språng efter höjd och antalet klasser för dagen, samt underlag. Att galoppera mycket och hoppa många språng på ett tyngre underlag kan slita ganska mycket. 
Jag brukar hoppa någon gång i trav på krysset och sedan någon gång i galopp. Sedan tar jag ett språng på räcket, känns det bra hoppar jag oxern. Beroende på vilken höjd jag hoppar så brukar jag sänka oxern lite, men om jag exempelvis hoppar 80 cm så brukar jag hoppa på den höjden direkt.
Jag brukar hoppa mellan 2 och 5 språng på varje hinder, men allt anpassas som sagt efter underlag, höjd, klasser och dagsform :)
Inlägget var önskat av Malin.

Kommentarer
Postat av: Theresia

Sv: Tack så mycket! :D

2013-05-14 @ 13:17:35
URL: http://theresiasandahl.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0