Mörkbruna hästar, snällare hästar?

Har ni någonsin tänkt på att olika färger på hästar kan beskriva deras temperament osv? Tex alla har väl hört om fuxston? Haha. Efter att ha tänkt på detta ett tag så tror jag det finns en liten poäng i det hela. 
 
Jag tror att man liksom avlat lite på humör på hästar. Att fuxston osv har ett hetare temperament  precis som vissa raser. Men sen tror jag inte alls på det här i helhet, så klart är inte alla fuxston galna. 
Men av erfarenhet så är många fuxston speciella. Men det kanske också bara är slumpen? 
Samma sak känner jag med mörkbruna valacker, fast motsatsen. Är inte de flesta mörkbruna valacker väldigt snälla? Haha. Kanske bara jag som fått för mig, men det känns som om många mörkbruna valacker är väldigt lugna och harmoniska hästar. 
 
Vet inte vad det finns för rykten om färger. Vad har ni hört? Och tycker ni det stämmer?

Kommentarer
Postat av: Emma - Saqubeck

Har bara hört om det med fuxston haha. Har dock inte stött på fler än 2 fuxston och båda har passat in på fuxstonas beskrivning. Även fuxvallackerna har varit lite i stil med stona haha.

2013-05-21 @ 15:03:13
URL: http://www.saqubeck.blogg.se
Postat av: Olga

JO, gud JA! Fuxston är ofta helt galna, i alla fall ett fuxsto som jag ridit och i samma stall stod det en lugn harmonisk mörkbrun valack. Haha alltså att du skriver detta är askul, exakt det jag tänkt. Fast bara om mörkbruna valackeroch fux ston! ;)

2013-05-21 @ 15:31:26
Postat av: Elin

Jag red en heltokig mörkbrun valack ett tag så det håller jag inte riktigt med om... Men de fuxston jag träffat har det stämt in rätt så bra på :)

2013-05-21 @ 15:34:27
URL: http://hopelessdreaming.blogg.se
Postat av: Rebecka

Om jag tänker på mörkbruna ponnysar så tänker jag på tjuriga, lata, fetknoppar. Men inte alls som Amoure! Utan det är för dom mörkbruna ponnysarna på min ridskola va såna ;)
Fast jag tror inte riktigt på att det där med färger och humör hänger ihop. Eller kanske lite. Men om man kollar på ALLA galna hästar som finns så tror jag att det finns ungefär lika många hästar som är såna och ar en annan färg. Det är bara det att man inte tänker på det eftersom att det då inte är en fux. :)

2013-05-21 @ 22:35:02
Postat av: Anna

Hmm, det skulle ju kunna vara så att olika färger kommer av olika ursprungshästar och då också att de ärft ner olika typer av temperament. Fast det är kanske långsökt? Under alla mina år med hästar om jag tänker efter hur de varit så måste jag ändå säga att fuxar, inte bara ston, har varit aningen mer temperamentsfulla och haft mer karaktär. Bruna hästar som jag mött har oftast varit mer lugna och stabila i humöret. :)

2013-05-22 @ 12:10:45
Postat av: Anna

Hittade denna text om spanka hästar från 1765: Under Felipe II:s tid fanns en föreställning om att det fanns ett samband mellan hästens färg och hästens karaktär. Skimmelfärgen gav hästen ett ädelt och förfinat temperament, brun färg gav ett eldigt temperament och fuxfärgen gav ett hetsigt, hetlevrat temperament. Altamirano uppger att i registret över spanska hästar år 1765 fanns det över 72,7 % skimmelfärgade hästar. Övriga hästar, i Spanien, under samma tid som inte var renrasiga spanska hästar, var bruna eller svarta.

2013-05-22 @ 12:37:46
Postat av: Anna

Hittade detta intresanta dokument! http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Bj%C3%B6rn.Andersson.pdf

2013-05-22 @ 12:49:19

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0