Går och gapar, tips någon?

Yngve går alltid och gapar när man rider. Och nej det har inte med att jag "drar honom i munnnen" eller något sådant för det gör jag inte. Det räcker med att man tar tygeln lite löst så börjar han gapa och röra på överläppen. 
 
Vi har bytt till massor med olika bett, rakt, tvådelat, tredelat, något speciellt bett som ska vara "extra" snällt osv. Men det spelar liksom ingen roll. Vi har kollat munnen två gånger på 1,5 år och det har inte heller varit några problem. 
 
Min teori är att han är väldigt känslig i munnen men också att då man tar stöd på bettet så blir det liksom en liten smit väg från att jobba fullt ut. Fast och andra sidan kan han gå helt fantastiskt och hålla på att gapa. 
 
han provat att sätta på nosrem men han blir nästan som störd av det och blir irrierad på den. Det är faktiskt så att när han går som bäst håller han på som mest med munnen, speciellt överläppen, som om han koncenterar sig. 
 
Har ni något tips om hur jag an få bort detta?
Som här håller jag inte ens tygeln, men ändå går han och gapar. 

Kommentarer
Postat av: Olga

Det jag vet om en häst tuggar, inte gapar är att den precessar information. Alltså att hästen tänker. Det är typ en direktlänk till hjärnan men en gapande vet jag inte. Kanske ska du ta bort nosgrimman eller spänna den på yttersta hålet, jag red en häst förut som alltid försökte gapa när jag hade nosgrimma och sen när jag tog bort den blev det mycket bättre. Kanske känner han sig inte fri att röra munnen när nosgrimman hela tiden sitter där? Den ska ju egentligen inte göra någonting mer än att hålla igen hästens mun, så om min häst försökte gapa skulle jag ta bort den helt. Tycker nosgrimman är väldigt onödig! :)

2013-05-10 @ 14:58:37
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Sv till Olga: Du vet väll att man måste ha nosgrimma när man tävlar dressyr?

2013-05-10 @ 15:17:02
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: Olga

Japp det vet jag! Men man måste ju inte rida med den spänd, det räcker ju med om man har den där.

2013-05-10 @ 17:03:42
Postat av: Amanda

Svar till Olga:
Bra tips :) men jag rider faktiskt med den helt löst på yttersta hålet :/ och har provat utan med.

2013-05-10 @ 17:52:45
Postat av: Maja

Det kan ju vara så att han gapar när han suger upp bettet.

2013-05-10 @ 21:14:21
URL: http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Olga

Ja du hm... då vet jag faktiskt inte. Nu funderar jag bara, har ingen aning om detta fungerar men kanske kan du testa ett sidepull eller hackamore träns? Om han kanske inte trivs med bettet... fast jag har ingen aning! Vad svårt för dig att veta! :S

2013-05-10 @ 21:46:32

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0