Att rida på någon annans guldmedalj

En sak som jag ofta tänkt på och tror jag skrivit ett liknade inlägg tidigare är att många rider runt på andras "guldmedaljer"
 
Jag kan ibland känna avundsjuka på de som bara får väldigt fina hästar/ponnyer och bara vinner klass efter klass hela tiden. Men sen tänker jag efter och det är verkligen så mycket häftigare att lyckas helt själv med din häst. 
 
När jag går in och blir placerad så är det ju egentligen hundra gånger mer värt än någon som redan har en häst som gått alla de klasserna och vunnit alla de klasserna. Den hästen/ponnyen förväntas ju nästan gå in och vinna allt medan min häst som ALDRIG gjort det här tidigare går in och blir placerad är så mycket bättre. 
 
Det är klart att det är betydligt roligare kanske att rida runt på en ponny/häst som är väldigt duktig och plockar rosetter stup i kvarten men vad har den ryttaren på ryggen egentligen gjort för att förtjäna det? 
 
Nu menar jag inte att det är fel att köpa läromästare. Det är jätte bra säkert för ens självförtroende och man tycker det säkert är jättekul. Men GUD så mycket mer man faktiskt lär sig av att rida en häst som inte är tävlad innan och man måste göra resan TILLSAMMANS. Allt jag och Yngve gör, gör vi från scratch. Allt vi lyckas med är (även fast det låter skrytigt) är ju tack vare mig. Och jag tror att man lär sig så sjukt mycket mer på att gå den svåra vägen än att "fuska" sig fram i tävlingarna med en riktigt bra ponny/häst! 

Kommentarer
Postat av: Linda

Jo exakt!
Om man tex köper en häst som har gått msv dressyr så förväntas det av alla att man ska kunna rida den minst lika bra os.v. Sedan förväntar man väl det av sig själv också, antar jag.

2013-03-24 @ 13:29:28
Postat av: Jenny T

Jag är nog inte beredd att hålla med då jag både haft turen att få "färdiga" hästar som har tävlat internationellt med några av världens bästa ryttare och haft hästar som jag fått lära upp helt från grunden. Jag tror att det mer handlar om ens egen inställning till vad varje enskild häst kan lära en. En klok tränare sa till mig en gång, när hästen för femte gången slängt av mig: Vissa människor har pengar att köpa dyra hästar för, vi andra får lära oss rida bättre. Han menade på att vi andra fick lära oss rida på de som kanske inte var fullt lika lätta och att vi istället fick lära oss vissa knep.

2013-03-24 @ 16:38:05
URL: http://livetpaenkant.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0