Sex år och vuxen?

I veckan fyllde Amure 6 år, och klassas nu som nästan vuxen.
En häst/ponny som är 4/5 år räknar jag fortfarande som väldigt ung, men när en häst fyller 6 år börjar de bli vuxna. De får då starta de flesta klasserna i de olika disciplinerna, i hoppningen är det bland annat första året med omhoppning (om man har kvalat) och i fälttävlan får man starta upp till och med 1*-klass.
 
Amoure har alltid varit väldigt valpig, han är som en storhäst i en ponnykropp och ibland blir rörelserna för stora och han förstår inte riktigt. Samtidigt är han väldigt lättlärd, och det är så lätt att saker går alldeles för fort fram.
Vi har tagit det lugnt med Amoure, han har fått gå på sin "bekvämlighetshöjd" i hoppningen, fått leka runt lite i terrängen och tagit det lugnt i dressyren där vi inte har satt så mycket press.
 
Nu känner jag dock att det är dags att höja ribban. Amoure är sex år och "vuxen".
Kraven i dressyren har höjts - han ska vara ordentligt lösgjord, gå dit ryttaren vill, kvickare för hjälperna och behålla känsligheten i sitsen.
I terrängen får han gå svårare banor, hoppa svårare hinder, i ett högre tempo och snart är det dags att debutera högre.
Hoppningen är som den är - den har lagts lite på hyllan under senaste månaden när dressyren har legat i fokus men sommaren innebär en veckan intensivt träningsläger - med inriktning på hoppningen. Jag tror att det kommer att bli väldigt givande och min egen fokus kommer ligga på att Amoure alltid ska lyssna på mig.
Han blir lätt lite ivrig när det kommer hinder men jag tror framförallt att dressyrjobbet som jag med hjälp av Sanna tagit till nästa nivå, det kommer göra stor skillnad.
 
6 år innebär ju dock fortfarande ungponny. 8 år är vuxen ponny. Samtidigt är åldern bara en siffra och man måste se till individen. Amoure utvecklas snabbt och om man jämför med en del andra sex-åringar kanske han rids oftare och mer intensivt, tävlar oftare och inte vilar lika mycket men jag har märkt att det är vad han mår bra av. Han får sina små viloperioder och nu när det har blivit mycket nytt så har han fått vila lite extra. Det tror jag är bra.
 
Jag ser fram emot framtiden - jag vill veta vart jag kan ta mig med denna ponny, men sedan innebär framtiden också en sådan enorm ovisshet i och med att jag fyller arton år och inte får tävla längre. Vad ska hända då? Amoure är min bebis, och det kommer han alltid att vara. Vi har gjort allt tillsammans och han är min andra hälft.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Så fina tillsammans! :) <3

2013-06-22 @ 18:52:19
URL: http://ponnydressyr.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0