Ny sadel

Innan jag åkte iväg på min härliga resa så tog vi Yngve till Mustang och provade ut nya sadlar. 
 
Mustang ligger norr om stockholm där man då kommer dit, provar olika sadlar och rider i deras ridhus. Tycker deras sätt fngerar väldigt bra. Plus att man alltid kan åka dit och byta om sadlar och ge tillbaka den gamla och få en ny osv. 
 
Vi hade med oss en hoppsadel som vi lånat av Lindas hopptränare. Vi hade ingen aning om den skulle passa, men hoppades på det eftersom vi kunde få den väldigt billigt. Och vi hade faktiskt turen att den passade trots att Yngves rygg är vääldigt svår att hitta en bra sadel till. 
 
Jag förklarade min situation om dressyrsadeln att jag måste lägga fram den väldigt långt fram för att kunna rida ihop honom. Att den annars glider allderes för långt bak på ryggen annars. Och det var som jag trott att när den ligger så långt fram trycker den på bogar och rygg, men drar man bak den ligger den bra, men det går inte att rida i den. 
Så vi behövde hitta en sadel som kunde ligga liite längre fram men framförallt ha en sits som låg längre fram. 
Vi hittade i alla fall en sadel som var 16.5 i sitsen vilket passade mig perfekt. Dock blev den lite liten för mamma, men alla sadlar som mamma kunde sitta i var på tok för stora mig. Så kompromissen blev tillslut en Ideal sadel, svart, ungefär ett år gamal. Är super nöjd med den och nu när jag ridit hemma med den gillar jag den bara mer och mer. 
 
Den var inte superbillig men billigare än vår gamla dressyrsadel. Plus att vi köpte ny hoppsadel väldigt billigt och fick tillbaka mycket för vår gamla så det känns väldigt bra! Ska bli så kul och se om Yngve kan leverera ännu mer med en sadel som sitter riktigt bra!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Dressyrsadeln är en Crown Warmblood...

2013-06-30 @ 13:11:00
Postat av: malin

en liten fundering ang mustang bara. jag köpte sadel utav dem för ca 1 år sedan, nu har hästen musklat om sig efter skada och är en aning för liten för mig, behöver 17,5 ist för 17". Visst är det så att det drar av ca 500kr i kvartalet, svagt minne av att de sa det när vi var inne i sep förra året.
Sadeln var ca 1år när jag köpte den & och jag har pedantskött den...

2013-08-06 @ 16:23:02

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0