Anatomiskt eggbett

Ett mirakel har skett! Eller något liknande haha. 

Som ni kanske vet är Yngve extremt känslig i munnen, han gillar inte alls när man tar osv. Vi har ju kollat tänker, mun, olika bett osv men inget har fungerat. 
Sen så läste jag i nyaste Hästmagazinet om olika bett och fick en liten uppenbarelse haha. Lite dumt att jag inte vetat det innan kanske men vi har ju ridit Yngve på lösa ringar i bettet, eftersom jag hört att fasta kan nypa i mungipan?
Men så stod det att lösa ringar ska användas på hästar som kan bli lite tygre i handen och är lite mer "stumma" i munnen, medan fasta ska användas på hästar som är väldigt känsliga.
Det bettet med lösa ringar rör sig mer i munnen när man tar i det, medan det med fasta ligger helt stilla nästan. Så vi drog iväg till hööks på en gång och hittade ett Anatomiskt eggbett. Det ligger alltså ännu mer still än ett valigt eggbett. Skilnades är tror jag att vanligt eggbett kan böja sig helt i munnen medan det anatomiska liksom fastnar vid ett läge, så det liknar lite mer ett rakt bett, fast ändå inte. 
 
Red för det i fredags och det har aldrig kännts så bra i munnen! Han gapade ingenting, stod inte emot när jag gjorde svårare saker som krävde samling och var helt jämt i båda sidorna på bettet. Så skönt! Han verkade verkligen trivas på det. LYCKA. Sen kanske det inte fungerar i all framtid och man får byta då och då, men ändå en lättnad!
Anatomsikt Eggbett

Kommentarer
Postat av: mikaela

Va kul!:)

2013-06-02 @ 17:50:05
URL: http://mikzzan.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0