Åkerbo Rid & Körsällskap P80 2/6-13

Igår var vi alltså och tävlade i Åkerbo. 
Målen med tävlingen var en bra dressyr (max en femma, minst en åtta samt över 62 %), bra hoppning och felfri terräng = P90-kval.
 
Svenskt fälttävlansprogram för Debutantklass 2011
Amoure har nog aldrig varit så stark som han var under framridningen! För första gången måste jag nästan klaga på att det var för mycket yta, haha! Det var på gräs och han drog iväg väldigt mycket. Bitvis gick han sjukt fint men bitvis var han så oerhört stark.
Väl inne på banan var han lite lugnare - mer inramad av dressyrstaketen. Men tyvärr så vågade jag inte riktigt släppa iväg honom så det drog domaren ned mycket på och han gick tyvärr lite bakom hand. Fick igenom ställningen bra i de flesta delar och tycker att domaren kanske var lite snål i galoppdelarna. 
Nådde i alla fall målen = en femma, en åtta (uppridningen i början) och 62,5 % = 56,3 straff 
Ganska trist poäng, genomgående sexor hela programmet men det var samtidigt ganska rättvist med tanke på hur stark han var.
 
Hopprov - 85 cm
Det var en svår hoppning (åtminstone jämfört med vad det brukar vara) mycket vita bommar samt lite andra tittigheter, dessutom var det väldigt maxat, några hinder var till och med övermaxade.
Amoure hoppade så himla bra! Kanske inte snyggaste sprången då han hoppade med lite sänkt rygg men han hoppade med spänst och marginal. Dessutom kunde jag verkligen guida honom runt banan utan att han drog iväg, i ett väl avvägt tempo.
Felfria var vi helt enkelt!
 
Uthållighetsprov 80 cm - 1550 m - idealtiden 3,22 min
Jag red fram läänge till dressyren, satte höga krav i hoppningen och ändå var Amoure heltokig på framhoppningen till terrängen. Jag kunde skritta på helt långa tyglar - lugnt - och helt plötsligt drog han iväg i galopp. 
Amoure har aldrig haft problem med att stå stilla vid starten heller, men idag var han lite extra på tårna. Jag hade tänkt trava i början men Amoure körde fullt ös genom hela banan och jag hann knappt tänka. Stora språng och glad ponny!
Det var en betydligt svårare bana jämfört med de vi ridit på tävling förut, lite tittigt, lite svängigt samt lite större hinder. Men det var busenkelt och vi var ett av de få ekipage som tog oss igenom vattnet i galopp. Detta betydde ju dock att vi kom alldeles för snabbt mot slutet så jag travade faktiskt över sista hindret och in i mål och fick därmed en perfekt tid. Duktig ponny!
 
Detta räckte i alla fall till en åttonde placering och nu jäklar ska vi ta tag i den där nedrans dressyren! Igen haha.

Nu är vi dessutom kvalade till P90 (det gick snabbt haha) så det är jättekul!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0