Utvärdering Baucher-bett

Nu har jag gett mig ut i bettdjungeln igen, delvis för att jag vill hitta ett bett som är precis lagom skarpt att ha i hoppningen, och ett bett som Amoure verkligen går bra på i dressyren.
Vanliga tredelade tränsbett funkar alldeles utmärkt i dressyren men jag vill ha något att variera med, och något som fungerar mer optimalt i hoppningen.
 
Idag när jag skritt- och travjobbade Amoure så provade jag ett Baucher-bett.
Man fäster sidostyckena i de små ringarna upptill och tyglarna i de vanliga D-ringarna. Bettet är tillåtet att använda i samtliga discipliner på tävling och sägs ligga extra stadigt i hästens mun.
 
Jag tycker att Amoure tog ett bra stöd på bettet, men det var mycket svårare att få igenom ställning eftersom att det blir lite samma effekt som med parerstänger - bettet trycker lite på sidorna och för med huvudet.
Jag tror personligen att det här är ett bra bett att ha på unghästar, just eftersom att det verkar ligga stadigt men även hjälper hästen att svänga.
Absolut ett bett jag kan tänka mig att rida på fler gånger - inget fel med det.
 
Vill ni att jag fortsätter att utvärdera de bett som jag provar?

Kommentarer
Postat av: mikaela

ja jätte gärna :)

2013-07-18 @ 16:21:45

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0