Dag 1 dressyr och dag 2 cavaletti

Nu har jag hunnit med två ridpass här nere i Skåne, och Amoure har skött sig som en prins!
 
Igår red vi ett dressyrpass med lite bommar med fokus på sits, position och inverkan. Amoure kändes väldigt mjuk och fin i själva dressyrridningen, där jobbade vi mycket med tio metersvolter med övergångar, både i trav och galopp. Han kändes väldigt kvick och fin, särskilt i galoppen.
Anna, tränaren, sa att vi mest skulle fokusera på vår egen ridning men hon tyckte att jag satt så pass bra att hon istället gav mig massa tips om hur jag skulle få upp honom lite i formen och det blev genast mycket bättre.
Sedan när vi red över bommar så drog Amoure gärna iväg, så jag red massor med skrittövergångar runt bommarna och då blev det bättre.
Kvällens bästa kommentar kom ändå i början av passet då Anna sa "här är någon som har kommit lite längre i dressyrarbetet", och det var verkligen jättekul att höra!
 
På förmiddagen idag så red vi ett pass på stora banan, med olika bom- och cavalettiövningar. Amoure var lugn och fin, men som Anna sa så har han mycket nerv och ibland drar han iväg. Men jämfört med bomarbetet igår så var han otroligt rid- och reglerbar vilket var roligt.
Mycket travbommar på olika ställen och med övergångar och tempoväxlingar samt en liten serie i galopp. Väldigt bra och nyttig träning för Amoure!
 
Amoure lufsar runt i sin hage och i eftermiddag ska vi fortsätta på övningarna med lite mer hoppning. Kul!
Amoure var stilig i marinblått och brunt igår (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0