LB träning

Hur gör jag när jag lägger upp en träning på en LB nivå?
 
Först och främst, ställa och böja hästen väldigt mycket. Så att den blir mjuk och smidig. Mycket volter och övergångar. Sedan skulle jag rida igenom serpentiner ganska mycket eftersom det gör hästen mjuk och serpentiner är ett moment som ofta tillkommer i LB program.
 
Efter det skulle jag sätta mig ner och rida 20 meters volter i galopp och sedan ökningar. Då det känns bra gå över till 15 meters volter och ökningar. 
 
Sedan skulle jag rida halter och uppridningar. Jag skulle lägga halterna både på medellinjen men också på andra ställen, eftersom det förekommer. 
 
Efter det, om allt känns bra, skulle jag göra några travökningar. Sedan skrittökningar och sedan låta hästen vila i 5 minuter. 
 
Sedan samlar du ihop hästen, rider runt lite i trav, rider några tio metersvolter innan jag skulle rida igenom ett LB program. Och då kan man välja program efter vilken nivå man känner att man ligger på eller tävlar på, LB:1, LB:2 eller LB:3.
 

Efter LB:3 debut på KM ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0