Årets första terrängträning

Igår var det alltså inomhusterräng-träning på Runsten för Helena Johnsson som gällde :)
Jag fick ju alltså hjärnskakning i onsdags, vilket tyvärr påverkade min ridning lite då jag kände mig yr och illamående, men jag gjorde mitt bästa (nästan i alla fall) och red på ändå.
 
Vi började med att galoppera hästarna i 12 minuter som ordentlig uppvärmning och för att de skulle bli lite flåsiga. Under de tolv minutrarna bytte vi förstås varv också, vi red två ggr i varje varv och vi jobbade över två upphöjda bommar där vi skulle rida en rak väg på olika antal galoppsprång. 
I början tjaffsade Amoure lite, bet tag i bettet lite och var ganska stark men efter ett tag släppte det och då kunde vi rida i en jämn, något kortare galopp som kändes rytmisk och bra!
 
Sedan travhoppade vi två olika kryss med travbommar framför för att sedan rida rakt fram i galopp och hoppa ett terränghinder, antingen en liten häck eller en grantäckt kulvert, inga som helst problem.
 
Hoppade sedan en "låtsas coffin". För er som inte vet så är en coffin ett typiskt terränghinder där man hoppar över t.ex. en stock - nedförsbacka - dike/grav - uppförsbacke - stock. Graven motsvarades av en vattenmatta under en upphöjd bom, och stockarna av räcken. Vi skulle tänka som om vi red i nedförsbacke och sänka händerna och länga ut tyglarna, jag tycker att det kändes bättre och bättre varje gång. Amoure tittade lite men det var inga problem :)
Vi byggde på och hoppade coffin:en i linje med ett rishinder och avslutade sedan med en linje med sockerbitshinder - soffa - soffa, och det gick bra. På den linjen red jag verkligen ihop Amoure i en lugn galopp.
 

Kommentarer
Postat av: JONNA - shettisblogg

Vad annorlunda träning, det ser verkligen jätteroligt ut och med lite olika hindertyper och så. Superkul! :D

2013-02-17 @ 17:43:10
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Emilia

Sv: Tck, detsamma! :)

2013-02-17 @ 17:49:49
URL: http://macamonkey.blogg.se
Postat av: Theresé Hägglund

Sv; Aww tack så mycket! Eran design var ju bara görfin den med! Jättefina hästar! :D

2013-02-17 @ 18:27:23
URL: http://tessiss.blogg.se
Postat av: Ebba

Sv; Ja, precis! Jag tycker också att man ska undvika det så mycket som möjligt. Men precis som du säger så finns det ju sådana som verkligen behöver det. :)

2013-02-17 @ 19:06:13
URL: http://northons.blogg.se/
Postat av: Lisa

SV: Åh men tack detsamma! Läser eran blogg varje dag :)

2013-02-17 @ 21:21:09
URL: http://rettstavat.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0