Trotsig ponny som vill lite för mycket

Lider av en irriterande kombination av överkokt hjärna, värmeslag och järnbrist. Härligt ;)
 
Igår var vi på tävling, som jag (tror att jag har) skrivit tidigare så har Amoure varit lite trött under veckan, antagligen både på grund av värmen men också de nya kraven i dressyren.
 
Redan när jag skulle rida till dressyren blev Amoure arg när jag bad honom att gå framåt, skuttade med baken och reste sig och vände om. Jag sa till och det var inget mer med det. Lite trots kan jag ta.
 
På framridningen gick det bitvis väldigt, väldigt bra, bitvis var han stark och bitvis fanns det ingen energi. Väldigt mycket av och på - svårt att rida med en bra känsla. Kunde ju gå hur som helst inne på banan.
Kan säga såhär om själva ritten - det som gick bra, det gick bra, och det som gick mindre bra gick mindre bra. Kände att han inte riktigt orkade med bakbenen i vissa moment så det blev en salig blandning av 7:or och 5:or, haha! Dock vägde 7:orna upp och resultat blev 64,52 %, vårt rekord i detta program och även bästa dressyr i klassen. Kul!
 
I hoppningen kände jag också att han var lite trotsig - oj vad han drog mot hindrena. Han kändes ganska stum och jag fick inte ridningen att fungera vilket resulterade i två ner inne på banan. Tyckte förvisso att han skötte sig bra, han klarade exempelvis kombinationen där det var trångt väldigt bra.
 
Terrängen gick väl både bra och dåligt egentligen - han var så otroligt stark att jag inte hade något att säga till om alls. Han bara drog och jag gjorde mitt bästa för att styra.
Andra hindret var inne på ridbanan och där kände jag hur han försökte dra åt alla håll samtidigt så det var bara att rama in. Trean hoppade han mig nästan ur sadeln och efter det försvann typ all min energi.
Fyran och femman gick i ett rasande tempo och till 6ab - en teknisk kombination (lite mer mot 1*-nivå) bestående av två soffor som man skulle hoppa snett över - var jag tvungen att vända ut efter första då han bara drog. Försökte rida ihop honom men det var otroligt svårt. Vi klarade åtminstone kombinationen på andra försöket och sedan blev det lite kaos då han trodde att han skulle hoppa hinder han inte skulle hoppa och flög hit och dit. Jag valde helt enkelt att utgå.
Jag ansåg att det var ett bättre val att utgå och spara på Amoure än att fortsätta rida och riskera kaos - för bådas skull. 
 
Jag får ju tänka på att Amoure är 6 år och redan presterar på en otroligt hög nivå. Han har skött sig så otroligt bra senaste tiden och allt måste ses som utbildning och bidragande till rutin.
Amoure går före - och därför utgick jag. Dessutom mådde jag inte så bra - det var otroligt varmt och jag klarar inte riktigt av värme tyvärr. Jag ansåg helt enkelt att det var rätt val, och det är bara att ta nya tag nästa gång :) 
 Tokig ponny på framhoppningen till terrängen. Snygga var vi i alla fall :)

Kommentarer
Postat av: Liden

Bra beslut! Kommer säkert att gå mycket bättre nästa tävling.

2013-08-04 @ 22:36:36

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0