Lag-SM dag 1 - dressyr

I fredags red vi dressyren, det vanliga Lätt klass-programmet var det som gällde för alla ponnyekipage.
 
Amoure kändes lite matt men hade ändå sin vanliga energi. Jag red fram ordentligt och jobbade med att få honom mjuk och elastisk i sidorna. Började med att rida honom i en låg form och plockade upp honom lite i taget sedan för att kunna sätta mer tryck baktill och få honom framme till bettet.
 
Inne på banan så bjöd han på fint. Skänkelvikningarna kändes inte så bra, jag fick inte riktigt den där elastiska bjudningen som jag vill ha i honom men 6,5 respektive 5,5 poäng blev det för dem.
Han trängde lite nere vid domaren så det drog ned känslan för mig men jag försökte bara sitta stilla och forma honom runt innerskänkeln.
Galoppdelarna gjorde han som vanligt bra och balanserat, jag tyckte egentligen att fattningarna var lite långsamma men fick ändå sjuor för dem. Galoppökningarna var väl de jag var mest nöjd med och för dem fick jag en sjua respektive en åtta.
Han var genomgående lite stark under programmets gång men jag hade honom ändå med mig och i en bra form. 66,1 % blev i alla fall resultatet och det är jag nöjd med :)

Kommentarer
Postat av: Maja

Hej Tove! Jag är en tjej som läst er blogg ett tag och här en fråga till dig, du får gärna svara i ett inlägg :)
Det är nämligen så att jag har uppfattat Amoure som lite lik min ponny. Hon är nämligen väldig, väldigt känslig och man måste verkligen rida rätt på henne. Hon blir gärna för hög och lite orolig i formen och blir ibland bakom lod. (Det sistnämnda har jag inte uppfattat som likt men resten) hon blir också väldigt pigg och taggad, speciellt i hoppningen. jag ser det som en positiv grej att hon är så pass känslig - jag får ju lära mig att göra rätt, men min fråga är om du har något tips om hur jag ska få henne lugnare och så? Kanske något bett som funkar bra på pigga hästar? Sen vet man ju inte om det som funkar på din häst funkar på min men det är ju värt ett försök :) Amoure har ju blivit så fin!
Kram!

2013-08-26 @ 12:55:00
Postat av: Malin

Jag tycker ni har utvecklats otroligt mycket inom dressyren på senaste tiden! (Av det jag har sett på bilder och filmer!) :)

2013-08-26 @ 21:16:58
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0