Hur Yngve är att rida för andra

Tänkte skriva för er hur Yngve är att rida när andra sitter upp. Eller snarare hur jag upplever honom. 
 
Han är ju väldigt flashig och ser lätt ut egentligen, men han är så himla formad efter mig just nu. Så fort jag sätter upp någon annan blir han extremt lat. Gör ingenting gratis. Han går liksom tillbaka typ 5 nivåer, och den som rider får verkligen jobba för att få honom att jobba. 
 
Sedan räcker det med att jag bara sätter mig i sadeln så vet han vad det är som gäller. Jag har liksom format honom att ge mig respekt, att då jag ber honom om något ska han göra det direkt. Detta är något som jag nästan jobbat mest med med honom. Att han måste lyssna på mig, eftersom han tidigare inte gjort det. 
 
Det har krävts massor med övningar men framför atllt att jag varit så förbaskat konsekvent hela tiden, aldrig låtit honom bestämma tempot osv, och det har lönat sig! Nu är han inte bara hur lyhörd som helst, utan han tycker det är så kul att göra rätt att han blir explosiv och glad också med en helt annan attityd! 
 
Dock är det så klart inte bra att han inte ger andra ryttare respekt, men jag tror sådan respekt kräver träning och tillit liksom, som vi äntligen hittat. 
Detta hade man aldrig kunnat locka fram ett år sedan! 
Som Sara sa till mig för ett tag sedan, att när vi köpte honom tänkte man Yngve som en "seg häst" medan nu snarare som en "pigg häst."
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0