Dunderhästen

Idag har varit den längsta dagen i mitt liv känns det som haha. Först upp 6 och släppa ut hästar, samtidigt började vi fixa med slangarna till ridhuset och höll på med det till tio men det fungerade ändå inte. Åkte hem en timma och åt frukost innan jag åkte tillbaka och lunchfodrade. 
Då hade äntligen Leffe fått igång vattnet och ridlektionen var räddad. 
Jag skulle inte rida förrän fyra så i några timmar höll jag på med att smörja, äta lunch, mocka, göra mat osv. 
 
Yngve var helt galet taggad idag när vi skulle rida. Sprang bokstavligen ner till ridhuset och kändes som om han hade "myror i brallan" innan jag hoppade upp. Väl uppe sökte han bar auppgift efter uppgift och tyckte allt var jäääätte kul kändes det som för han slängde med huvudet som han gör när han är busig. 
Hur som helst var han hur fin som helst då jag red fram och mamma sa "Kolla en mini Briar" haha och så kändes det också.
 
Jag och Lisa jobbade sedan på att sätta under bakbenen på honom och göra halter som ska komma mer i MSV:B. Tyckte han gjorde det bra och fick verkligen ett skjut på bakifrån. Kändes verkligen som om traven låg på en heeeelt annan nivå än vi rider på, så kul! Vi tränade även på samlad trav, ökad trav, samlad trav osv som kommer i Medelsvår. Han kändes hur fin som helst, världens bästa känsla i världen, inget slår den. 
 
Efter det, då traven kändes super (fantastiskunderbarotroligtbra) så fortsatte vi med galoppen. Tog ner honom lite lägre än den höga formen jag har i traven, men ändå en bra form för de lätta programmen. 
 
i vänstervarv kändes det klockrent, jag kunde bara hålla händerna stilla och följsamt följa med. Även här kunde jag samla och öka som jag ville. Gjorde flera fattningar från skritt som också kändes bra.
Andra varvet var lite svårare. Fick pilla lite med inner, eftersom han har svårare att ställa inåt och rida mer med skänkeln, men det släppte efter några varv och kändes som i vänster, väldigt bra. 
 
Vi tog en paus innan vi jobbade lite med skänkelvikningarna som kommer i LA:1. Alltså det kändes faktiskt väldigt klockrent. I ena varvet så var det nemas problemas och i andra, det svåra så gick det nästan hela vägen. Lisa sa att det var de bästa skänkelvikningarna vi gjort hittills!! Så vi tränade inte mer på det, det ända som kunde gjorts bättre var mina vägar, men Yngve var grym!
 
Efter det tog vi galoppdelen. Fattningen från skritt jag jättebra, volterna jättebra, halvt igenom och förvänd galopp även det jättebra! Han blev lite stark i ena varvet men det är bara för mig att använda magmuskler. Även här sa Lisa att det var de bästa galoppprogrammet från LA vi gjort hittills det med och att vi absolut är redo för LA som han går nu.
 
Avslutade med ett leende på läpparna och förmodligen en av våra bästa ridpass tillsammans. Alltså åh himmelrike att rida dressyr på min häst! Om han fortsätter i den här utvecklingen, undra var vi kommer vara om något år!
Mamma filmade så ska försöka klippa ihop alla klipp till något!
Bild i repris hundra gånger men precis sådär fast bättre kändes det idag!
 

Kommentarer
Postat av: Dressyrtanten

Riktigt snygg häst! Dressyr på den här nivån är ju så fantastiskt roligt om man har en häst som man utvecklas tillsammans med. Håller själv på att träna min pärla inför MsvB, när planerar du debuten? :)

2013-04-08 @ 13:33:59
URL: http://dressyrtanten.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0