Nyköping RS P70 16 sept 12

Vi åkte vid sju för att vara i Nyköping kl. 9 för banvisning i terrängen. Jag startade dressyren 11.20 och andra banvisningen var 11 så det kändes lika bra att åka dit till 9 (:
 
Svenskt fälttävlansprogram för debutantklass 2011
Framridningen gick sådär, han var lite på och explosiv men bitvis riktigt fin!
När vi kom in på banan blev han genast lite spänd och tittig, det fanns lite saker att titta på runt omkring men jag försökte göra det bästa av situationen.
Jag var faktiskt inte alls nöjd med den här ritten, Amoure kändes ganska spänd och trängde mycket innåt men formen blir ju bättre och bättre och detsamma gäller galoppfattningarna. Överlag helt okej men inte bra.
Dock blev jag väl glatt överaskad när jag fick se protokollet, hade endast fått en femma och det på en halt där han drog iväg och vi sedan fick en taktmiss i igångsättningen, resten var sexor och sjuor. Fick till och med sjua på min sits vilket jag absolut inte hade förväntat mig då jag inte anser att min ridning var särskilt bra.
64% = 54 straff.
 
Hoppning 75 cm. 9 hinder.
Inte mycket att skriva om, enkel bana och vi var nolla :)
 
Terrängprov P70 Optimaltid: 3 min. 12 hinder.
Det var en ganska enkel bana, men det var ändå många som fick problem, speciellt på hinder nummer tre som var en röd liten lada/hus i lätt nedförsbacke.
Jag bestämde mig för effektiv ridning där jag var på honom från start och verkligen fick honom att fokusera, och det gick kanon.
I Mantorp var han lite "segstartad", men farten fanns där från början dock var han lite avvaktande på de första tre hindrena men efter dem flöt det på. Hinder nr 6 var en trakhener och där tror jag inte riktigt att han uppfattade hindret så han gled nästan ned i graven men hoppade duktigt över i alla fall. Sedan var det upphopp, två häckar, vatten, stock och en våglåda. Och så i mål.
Då jag visste att jag hade gott om tid sista raksträckan valde jag att ta tillbaka honom lite och hoppa i ett lite mer samlat tempo, och vi kom i mål med två sekunder till godo = perfekt!
 
Precis som i Mantorp stannade vi på dressyrstraffen och det räckte även denna gång till VINST.
Vilken otrolig ponny jag har! Han är fem år, har gått två stycken fälttävlan och vunnit båda. Jag är så stolt över honom!
 
Var tvungen att klippa lite i terrängen då pappa gick för att få med de sista hindrena, så femman (stenmur), sexan (trakhener) och sjuan (upphopp) är tyvärr inte med.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0