Har hand om Mingus

Idag och imorgon har jag hand om Sara och Erins ponny Mingus.


Åkte till stallet direkt efter skolan, och då fixade jag först Eclaire saker (hon skulle vila) och när jag var klar med hennes saker, så fixade jag allt till Mingus. Och sen tog jag in honom, han var ganska lerig och hade fullt av små konstiga saker i ansiktet samt på benen, (haha Sara och Erin förstår vad det är). Det liknar små pinnar, eller vet inte hur jag ska förklara det.
Iallafall, gick ner till ridhuset och skritta först fram honom i tio minuter på helt lång tygel, efter det jobbade jag honom i en låg form i båda varven, på en femtonmeters volt, när han kändes hyffsat mjuk i sidorna, kortade jag tyglarna, och då kändes han redan väldigt fin och mjuk. Jobbade honom på en åtta för att känna att jag verkligen får igenom ställningen i båda varven, samt att han blir uppmärksam på vad jag vill istället för att rida runtrunt på en och samma volt. Började sedan trava, och då jobbade jag honom på samma åtta, och gjorde exakt som i skritten, sedan gick jag över till att göra serpentiner för att få ''ihop'' ponnyn. Han blev väldigt uppmärksam och var väldigt sammarbetsvillig faktiskt! Gjorde några travökningar och WOOOW vilken känsla!! Han var jätte stadig i formen och ökade JÄTTEbra! Han lyssnade även fint när jag tog tillbaka ökningen och bad honom att gå i en samlad trav! Tog sen i galopp i varje varv på stora mittvolten, gjorde fattningarna ifrån skritt, och han kändes väldigt fin! Surade lite emot sporren, men det släppte efter något varv. Sedan fick han en skrittpaus, och sen red jag igenom LB:2an två gånger. Överlag kändes han fin i programridningen, det kändes absolut inget fel eller att han inte klarade delarna i programmet, han var hela tiden stadig i formen, och med på noterna! Dock travade jag där det skulle vara galopp. Kände även skillnad när jag red LB:2an först och andra gången, väldigt kul! Travade sedan av honom i en låg form runt fyrkanten och då frustade han på ordentligt! Skrittade sedan av utomhus med Johanna och Mary.

Måste också säga att han har blivit väääldigt fin sen sist jag red honom, nu hade han mycket mer egen motor och han ville göra rätt. Förut kändes det som han var lite nonchalant! Sara och Erin, satsa på dressyren ni kommer leverera, just saying!

Min pojkvän var även med i stallet idag!



Gick inte att vända bilden..

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0