Fredagens Lisa lektion

(Det har varit dåligt med uppdatering pga magsjuka och en massa feber)
 
Den här fredagen hade vi tur att vi fick rida! Lektionerna är bara till 17 men fick tillåtelse att ha det till 17.30 så mycket spring blev det men vi hann! (slutar skolan sent)
 
Framridningen kändes han lagom pigg och väldigt böjbar men dock lite okoncentrerad. Gnäggade och var lite orolig liksom. Jobbade som vanligt med öppna, sluta, lite skänkelvikningar, uppvärming i galopp och mycket trav på långa tyglar. 
Kortade dem i slutet och satt ner och då kändes han fin!
 
Lisa sa direkt att han såg jättefin och att jag satt jättebra! Superkul! Hon sa även att han såg mycket mycket mer musklad ut och visade på halsen osv. Man blir lite hemmablind ibland haha.
Vi började med trav övergångar och hon sa att han såg jättefin ut och jag red väldigt bra så vi tog galoppen nästan på en gång. 
Jag tycker att de ibland inte känns som om han lyfter på benen och då pekade Lisa ut att jag sitter väldigt stelt med mina höfter. Jag liksom låter dem inte gunga med vilket låser honom. Så efter lite träning fick vi igång mina stela höfter och låsningen släppte. Hans galopp blev mycket finare och han hade mycket enklare med den, WOHO. 
Efter det jobbade vi på på en åtta, två tiometers volter bara för att stretcha och kolla hur stel han var men han gjorde det som ingenting och Lisa sa att vi inte behövde fortsätta för han var redan mjuk och fin! Så himla kul! Det betyder att allt arbete måste ha lönat sig lite haha. 
Efter det blev det serpentiner. jag visade lite hur jag överställer liksom så han inte ska bli rak och Lisa sa att serpentinerna var jättebra, bara att jag inte ska överdriva dem så vi gick över till ökningar. Första ökningen kändes super men han la in ett galoppinslag så gjorde om den igen och det var helt ok!
Nu blev det lite roligt för eftersom han var så fin så började vi med en övning som är en liksom början till enkla byten. 
Jag ska rida en åtta med två 20 meters volter. På mitten bryter jag av till trav några steg och fattar ny. (För vissa hästar är detta väldigt enkelt men med Yngve tidigare har vi haft svårt att galoppera normalt på en volt så detta är ett stort steg)
Nu tänkte jag även på mina höfter och hans galopp var helt underbar. Jag missade bara lite i planeringen men då jag fick till den, herre vilken samlad galopp. Han har ALDRIG varit så samlad i galoppen någonsin och jag bara njöt. Helt sjukt faktiskt. Med den galoppen kan jag ju rida in i LA busenkelt (haha)
Jag var verkligen superglad och Lisa sa att vi aldrig gått så bra så jag var helt lyrisk! Väldigt bra lektion!
Min fina skrutt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0