Frågor och svar

FRÅGOR!

Haha jaa massor! Yngve var ju seg förut också och har fått massor med övningar av min tränare.

Rid massor med övergångar med bara några sekunders mellanrum så du typ "överraskar honom" Då kommer han bli mycket mer aktiv. Gör typ skritt trav skritt med bara två trav steg och två skritt steg. Samma i galopp. 
Det kommer liksom bli spännande då och hästen blir nyfiken!

Sedan brukar jag alltid rida fram med att bara använda sistsen. Så du liksom gungar lite med sitsen och reagerar han inte blir du arg direkt. (Liksom ryter till eller använder spö) Viktigt att det blir direkt. Då han sedan går fram i trav berömmer du honom. Gör så några gånger tills det räcker med att du bara rör höfterna lite så travar han. (SUPER viktigt med massor med beröm varje gång han går fram i trav annars lär de sig inte)
Det viktigaste med att det ska fungera är att du ABSOLUT INTE använder skänkeln en enda gång under övningen. Bara sitsen och då du blir arg använder du spö eller röst.
Då du sedan börjar använda skänkeln igen kommer han vara jätte aktiv för den. Fungerar varje gång!

Sen är det jätteviktigt att du inte använder dina händer bromsande på något sätt och stå upp i lätt sits och låt honom galoppera på så fort han kan så bakbenen kommer igång. En häst kan kröka på nacken men inte gå i form för det. Bakbenen måste vara med och är de inte med får du ingen bjudning (:
Hoppas något hjälper och lycka till!

Galen och pigg häst på förra framridningen!

Svar 2.

Ja alltså min bloggning har ju verkligen försämrats den senaste månaden och jag har ett svar på det. 

Förut bloggade jag nästan ofta själv, typ nio inlägg per dag medan de andra gjorde kanske 1 -2 inlägg och ibland inga alls. Det blir verkligen jätte tråkigt för mig och jobbigt fast jag tyckte samtidigt att det var roligt att vara så aktiv. Men vi är tre som driver bloggen.

Så mitt bloggsug dog lite. Jag tycker inte man kan säga att man har mycket att göra vilket jag säger nu ofta för det handlar inte om det. Förut så jag bloggade som en tok så hade jag pojkvän, väldigt krävande skola, vänner, hundar och typ hundra miljarder läkor + hästen. Men jag tog med mig datorn till skolan, skrev inlägg på rasterna, planerade, jag visste att okej jag har mycket imorgon, men ikväll har jag 20 minuter ledigt så då skrev jag massor  med tidsinlägg så nästa dag var full. Jag satt på tåget och skrev, i sängen osv. 

Men jag känner att jag vill ha samma engaemang från ALLA för att jag ska hålla på så. Vill inte vara en mellanblogg med halvdana inlägg, vill vara en asbra blogg med intressanta åsiktsinlägg, outfits, nya bilder, ridpass, frågor, hiss/diss osv! Nu är det typ bara del 1del 2 del 3 och ridpass. URTRÅKIGT. Så det är därför jag inte bloggar. 
Men ska försöka se till att det blir en heldel variation så hoppas jag att alla tre gär sitt bästa för bloggningen. Så inte bara jag skiter it och de andra får jobba eller tvärt om. 
Vi är tre som driver en blogg och då är det vi tre som ska driva den.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0