Amoures 2012

I år har Amoure gjort debut på tävlingsbanan i samtliga discipliner.
Vi startade med en lokal 80 (clear round) på Väsby RK. I denna klass var Amoure något "slarvig", delvis för att jag inte ville sätta press på honom första tävlingen och delvis för att han ännu inte riktigt lärt sig att lyfta på fötterna. Två nedslag blev det, men en bra debut!
Vår andra tävling blev på Skånsta där vi även debuterade utomhus, och 90 cm. 80 cm var okomplicerat och felfritt, mellan klasserna skadade jag mig men bestämde mig ändå för att rida. Trots kaos på framhoppningen och skadad ryttare nollade Amoure sin debut. Riktigt nöjd med denna tävling!
Tredje tävlingen, och vårens sista hopptävling, blev i Mälarhöjden. Amoure var då inne i en trotsperiod och vi blev tyvärr uteslutna i första klassen. I andra klassen var han sig själv igen men vi hade tyvärr oturen att en funktionär stod ivägen för ett hinder så det blev 4 fel.
Dressyrdebuten gjordes på Hagbylund, en LC:1 i regn och endast ett par plusgrader. 58,51% blev resultatet vilket jag ändå var nöjd med!
Amoure fick välförtjänt sommarvila hos uppfödarna medan jag var utomlands och sedan kom vi igång igen och det blev Connemara SM i Norrköping.
Första dagen red vi dressyr, vilket inte gick så bra. Det var vår första LB:1:a och Amoure var inte tillräckligt stark, dock gjorde han allt på rätt ställen, men snyggt var det inte riktigt.
På lördagen startade vi tre klasser, en utställning (3:a och silver), en ridklass (3:a) och Hunting (2:a). Duktig!
Söndagen innebar hoppning på en mycket trött ponny, hade tänkt stryka mig men när jag gick banan på lördagskvällen bestämde jag mig för att ändå rida och ev. utgå. Bra rutin-runda med två skitpet på banans lägsta räcken. Ändå nöjd!
I början av augusti ägde det som vi längtat så länge efter: fälttävlansdebuten (P70)! Jag gick in helt utan förväntningar, red en helt okej dressyr (61,5% mycket smågrejer som inte stämde) och nollade både hoppning och terräng; detta räckte till en vinst! :D
Drygt en månad senare blev det fälttävlan igen (även denna gång P70). Känslan var inte riktigt lika bra i dressyren men formen var bättre (64%), nolla i hoppningen och även i terrängen (trots en ganska tittig bana) och även denna gång räckte det till vinst :D
 
Jag anser att Amoure har haft ett riktigt lyckat första tävlingsår, mest smågrejer som inte har stämt men han har utvecklats riktigt mycket! I våras var han valpig, sladdrig och överallt på samma gång. Nu är han lugn, samlad, tycker allt är kul och gör alltid sitt bästa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0