Fredagfredagfredag!

När den här veckan började så tyckte jag att han kändes lite träig, han var tung att rida hela tiden, allt man skulle göra var man tvungen att lyfta igenom honom i typ. I onsdags när jag red honom på utebanan så tyckte jag att han var lite tråkig, lite trög och tung (inte okej!). Oscar är vanligtvis en väldigt ambitiös grabb som inte har några problem med att stega på framåt, han är nästan alltid pigg annars. Men i onsdags så satt jag där och red och försökte få honom att jobba lite bättre, han hängde lite neråt i låg form och bara satt fast där nere. När jag ridit halva ridpasset så reagera Oscar Christine i stallet som grejade med påsar i utestallet som ligger precis vid ridbanan. Det satte fart på honom, haha! Han snurrade runt på stället och försökte slänga sig iväg, men vid det laget var jag redan irriterad på honom så ett ryck och så sa jag bestämt att vi skulle gå tillbaka till där vart han stack ifrån. För visst, jag kan köpa att han blir rädd för grejer, men det här kändes inte som rädsla, det kändes mer som att han letade efter en ursäkt till att jäklas vilket inte var så populärt hos mig i onsdags! En ponnyspark och så var vi framme vid det "läskiga", haha.
Efter detta så kändes han mera framåt, men fortfarande lite låst i framåt/neråt läge.
Så igår bestämde jag mig för att öva på lite ledarskapsövningar med honom. Vi har ju tränat en hel del NH förut Oscar och jag, men jag känner att jag inte har underhållt det så mycket som jag skulle vilja. Men igår körde vi på en liten stund och fick igenom dom mest grundläggande övningarna där han bara ska respektera mig och det jag säger. Typ backa när jag ber om det, komma fram när jag vill och vänta på mina kommandon istället för att börja hålla på med annat. Det fungerade väldigt bra och han kom snabbt tillbaka till min vanlige plutt. Efter detta så ville han inget annat än att stå och bli klappad, haha. Söt ponny <3
Så idag då! Idag ville jag rida igenom honom ordentligt, så det blev ett pass i ridhuset. Och vilket pass! Jag började med mycket skrittarbete där jag bad honom ställa sig både in och ut samt mycket sidvärtesrörelser. Efter det så travade jag fram länge med många skritt övergångar där han skulle reagera direkt när jag sa åt honom, inte ett steg senare. Och vad han var fin! Han klev på och tyckte att han var snyggast i hela världen när han travade omkring där i ridhuset!
När jag travat fram och satt mig ner i sadeln så fortsatte jag med sidvärtesrörelser, det vart skänkelvikningar i en åttvolt. Jag red som en vanlig åtta, men istället för att rida "rakt över" och byta varv i volten så red jag skänkelvikningar vid varvbytena. Här kändes han nog som allra bäst i passet, han var fluffig och fin i nacke och steg och så himla med på noterna.
När vi gick över till galopp sen så var han ganska fin på en gång, men lite ihoptryckt, sprången var hur små som helst! Så jag red mycket tempoväxlingar i galoppen för att kunna korta honom samt länga ut i en större galopp. För mig är det en sån seger att kunna sitta och göra sånt här på Oscar, så mycket som vi gått igenom tillsammans. Nej, det är sjukt roligt!
Det blev en väldigt lång historia för att berätta om ett ridpass, haha, men jag kände att det var värt det för jag ville berätta hur veckan har varit så man förstår vad glad jag är över dagens ridpass på Oscar!
Bästa ponnyn!
Dagen började tidigt med att jag hade utsläpp i stallet. Jag fick ut alla 32 hästar och var efter det förvånansvärt taggad på att rida, haha. Trots regnet! Först ut var Oscar! Jag tänker dra historian om Oscar den här veckan, för det vill jag göra! :)
.
När den här veckan började så tyckte jag att han kändes lite träig, han var tung att rida hela tiden, allt man skulle göra var man tvungen att lyfta igenom honom i typ. I onsdags när jag red honom på utebanan så tyckte jag att han var lite tråkig, lite trög och tung (inte okej!). Oscar är vanligtvis en väldigt ambitiös grabb som inte har några problem med att stega på framåt, han är nästan alltid pigg annars. Men i onsdags så satt jag där och red och försökte få honom att jobba lite bättre, han hängde lite neråt i låg form och bara satt fast där nere. När jag ridit halva ridpasset så reagera Oscar Christine i stallet som grejade med påsar i utestallet som ligger precis vid ridbanan. Det satte fart på honom, haha! Han snurrade runt på stället och försökte slänga sig iväg, men vid det laget var jag redan irriterad på honom så ett ryck och så sa jag bestämt att vi skulle gå tillbaka till där vart han stack ifrån. För visst, jag kan köpa att han blir rädd för grejer, men det här kändes inte som rädsla, det kändes mer som att han letade efter en ursäkt till att jäklas vilket inte var så populärt hos mig i onsdags! En ponnyspark och så var vi framme vid det "läskiga", haha.
Efter detta så kändes han mera framåt, men fortfarande lite låst i framåt/neråt läge.
.
Så igår bestämde jag mig för att öva på lite ledarskapsövningar med honom. Vi har ju tränat en hel del NH förut Oscar och jag, men jag känner att jag inte har underhållt det så mycket som jag skulle vilja. Men igår körde vi på en liten stund och fick igenom dom mest grundläggande övningarna där han bara ska respektera mig och det jag säger. Typ backa när jag ber om det, komma fram när jag vill och vänta på mina kommandon istället för att börja hålla på med annat. Det fungerade väldigt bra och han kom snabbt tillbaka till min vanlige plutt. Efter detta så ville han inget annat än att stå och bli klappad, haha. Söt ponny <3
Så idag då! Idag ville jag rida igenom honom ordentligt, så det blev ett pass i ridhuset. Och vilket pass! Jag började med mycket skrittarbete där jag bad honom ställa sig både in och ut samt mycket sidvärtesrörelser. Efter det så travade jag fram länge med många skritt övergångar där han skulle reagera direkt när jag sa åt honom, inte ett steg senare. Och vad han var fin! Han klev på och tyckte att han var snyggast i hela världen när han travade omkring där i ridhuset!
När jag travat fram och satt mig ner i sadeln så fortsatte jag med sidvärtesrörelser, det vart skänkelvikningar i en åttvolt. Jag red som en vanlig åtta, men istället för att rida "rakt över" och byta varv i volten så red jag skänkelvikningar vid varvbytena. Här kändes han nog som allra bäst i passet, han var fluffig och fin i nacke och steg och så himla med på noterna.
När vi gick över till galopp sen så var han ganska fin på en gång, men lite ihoptryckt, sprången var hur små som helst! Så jag red mycket tempoväxlingar i galoppen för att kunna korta honom samt länga ut i en större galopp. För mig är det en sån seger att kunna sitta och göra sånt här på Oscar, så mycket som vi gått igenom tillsammans. Nej, det är sjukt roligt!
Det blev en väldigt lång historia för att berätta om ett ridpass, haha, men jag kände att det var värt det för jag ville berätta hur veckan har varit så man förstår vad glad jag är över dagens ridpass på Oscar!
Bästa ponnyn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0