Söndagsridning

Jag vill nästan inte skriva ett inlägg just nu, för jag vill att Nattas fina inlägg om Space ska vara högt upp på bloggen. Det är jättefint att våga sätta ord på det! 
 
Jag kom hem från stallet för typ en halvtimme sen för jag och Linnéa fastnade i stallgången och pratade haha. Så kan det gå! 
 
Först ut idag var iallafall Oscar! Jag red bort mot Högvreten och passerade då stonas sommarhage. Vi hör ett högt gnägg och Juni kommer rusande bort från flocken fram till Oscar och mig. Sen stod dom två där vid staketet och bara tryckte mularna mot varandra. Så gulligt, dom saknar varandra lite :) 
Dock så ville inte Oscar gå därifrån sen utan han stod helt fastfrusen i marken och rörde inte en fena, haha. Tog ingen skänkel eller någonting. Det blev en ponnyspark från min sida och då vart det fart. Efter detta så blev Oscar lite sur dock. En sak som man inte tror om Oscar är att han faktiskt är en liten diva! 
Sen ålade han sig fram, tog inte förhållningar, sköt ut rumpan etc. Massa små skitsaker, haha. När vi kom fram till vägarna och började trava så var jag rätt hård på att rätt skulle vara rätt. Han skulle gå korrekt och lyssna på minsta lilla hjälp, hur sur han än var. Och då släppte han attityden och bara muttrade lite istället, haha.
 
(När Oscar är sur så gör han inga stora krumelurer, det vågar han inte, men när man känner honom så märker man på minsta öronvinkning när han inte har lust, haha. Så ni inte tror att han stegrar fram, han är fortfarande snäll).  
 
Runt på vägarna så blev det intervallträning idag, och en riktigt ordentlig sådan. Jag red på vägarna i cirka en timme och växlade där mellan galopp, trav, skritt och faktiskt halt också. Oscar fick tillbaka sitt bättre humör och var riktigt fin faktiskt. Han blev riktigt taggad av arbetet och väntade konstant på nästa kommando. Galoppfattningarna från skritt var bland de bättre vi gjort! Han brukar ha lite svårare att ta höger galoppen, men dom fattningarna satt kanon dom med! Det var ett ganska hårt pass så jag skrittade av i cirka 40 minuter, det kändes skönt att kunna göra det utan att känna sig stressad alls. 
 
Det var så kul när vi var ute på vägarna och Oscar taggade till för han blev så himla flashig. Så pass att det var en kvinna som promenerade sin hund och var tvungen att stoppa mig och fråga mer om Oscar och klappa, haha. Bara av att se honom där så var hon intresserad av att köpa honom till sin dotter, men jag berättade om honom och vi kom överens om att det kanske var lite för svårt för en 11-åring. Men ja, det var så snygg han var idag iallafall, haha! Kul att hon gillade honom! :) 

Först fick de syn på varandra, illustrerad på första bilden, haha. Sen kom Juni till oss med Sanny i släptåg som väntade en bit bakom! 
 
När jag pysslat om Oscar och släppt ut honom så satt jag plötsligt på Blaize, haha. Nej, jag red bara bort henne till hagen där jag skulle hämta Zetta, men det var mysigt. Jag ska rida Blaize imorgon också, så det blir mer uppdatering om henne då! 
Jag plockade upp Zetta i hagen och sedan var det riddags igen! 
 
 
Zetta skulle som sagt gå ett pass på slingan och så blev det! Jag fokuserade mycket på skrittjobbet idag, flyttade henne längs vägen och i lite öppna. Hon var riktigt avslappnad och fin, det kändes verkligen bra. Jag gick över till trav och faktiskt så kändes det lika bra där! Mycket nöjd :D 
Jag jobbade ett tag i trav och rullade på i ett jämnt tempo i övningarna. Det passade henne bra och hon kändes glad! Jag rullade på lite i galopp och växlade mellan att öka och korta galoppen. Jag vill inte korta för mycket på en gång då hela hon blir spänd och börjar gå uppåt istället då, så vi varierar mellan korta och längre språng :) 
Efter det så kände jag mig busig, haha. Jag bestämde mig för att trava över den lilla stenmuren vi har som är på max 30 cm (om ens det). Jag tänkte att hon bara skulle trava igenom, men nej! Hon flög rakt upp i luften och iväg efteråt, haha! Tokhäst! Hon var inte okontrollerbar på något sätt, hon var bara så glad över att hoppa, haha! Så vi busade lite där innan jag travade och skrittade av henne. 
 
Jag hade en sjukt mysig kväll i stallet iallafall och är supernöjd med hästarna! :D 
 
Haje visade den här söta bilden för mig när vi träffades i stallet, haha. Zetta vilar med alla andra vaktandes. Söta! 


/Martina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0