Många timmar i stallet

Jag hade sån lyx idag att min hovslagare hade tagit in Zetta och skott henne innan jag kom, haha. Hon hade kommit mycket tidigare än den tid vi bestämt så hon tog in Zetta och gjorde allt själv. Så det var bara sätta hästen i boxen och hämta ponyn! 
 
Båda hästarna fick stå inne och chilla medan jag gick till ridhuset för att vara hinderpersonal/moraliskt stöd för Lollo som hoppade studs med Portos. Det gick bra, men han blev lite stark emellanåt! Efter detta så bytte vi; Jag hämtade Oscar och Lollo stod på marken. I början av framridningen var han skitkaxig, tryckte sig hit och dit medan han sprang haha. Men det löste sig och blev bara bättre och bättre. 
När jag började hoppa så fattade han typ inte att han skulle studsa över och bara kaosade, haha. Nej, så illa var det inte. Men ja, vi hoppade igenom studsen och landade hela tiden i fel galopp åt bägge hållen. I början så bröt jag av och bytte, men sen provade jag att vända lite mer tvärt efter hindret så att det blev jobbigt att ligga i fel galopp. Först bytte han bara fram, men efter ett tag så började han byta. Och då ville han göra det av sig självt och varje gång, haha. Han ville liksom vända och bytte, sen när jag svängde tillbaka så bytte han igen. Han är lite söt ändå! 
Han fick duscha och sen gå ut i hagen och äta! 
 
 
Mellan ridpassen så fikade jag med Lollo, Linda och Annika. Mmmm, glass och flädersaft. 
 
Zetta och jag gick ner på slingan och jobbade igenom den lilla hästen. Jag började med mååånga övergångar mellan skritt och trav. Jag var supernoga med att vi skulle hålla det tempot som JAG ville ha idag och att hon inte skulle flyta iväg och springa. I alla "hörnen" på slingan så ville jag att hon skulle ställa igenom ordentligt och ligga kvar i samma tempo. Hon vred sig gärna ut och in varje gång vi kom mot en raksträcka då hon ville springa framåt. Efter ett varv så funkade det jättebra i skritt och trav, hon låg kvar, tog alla förhållningar och tillrättavisningar på rätt sätt! Vi rullade igång i galopp där hon var springig och sprang med huvudet rakt upp först. Så jag galopperade korta sträckor där hon inte fick rusa och gjorde många fattningar. Efter en stund så lugnade hon sig och kunde gå i en lugn galopp. Jag bytte varv ofta och verkligen tog igenom allt jag ville ta igenom. 
Det här var ett riktigt bra ridpass! Inte så att det var perfekt hela tiden, men det var riktigt bra, vi jobbade på och kom fram till saker tillsammans! 
Imorgon är det hoppträning för Zetta och uteritt för Oscar! 
 
Ingen av bilderna är från idag, vilket förmodligen märks på dom, haha. 
 
Nu, middagsmys! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0