Att låta någon annan rida ens häst

 Vad tycker ni om att sätta upp andra människor på er häst? Gör ni det med ett syfte eller för att det är kul mest? 
 
Jag tycker det är svårt, väldigt svårt till och med. Det är ju ens häst, man har ett system och ett mål med ridningen och jag tycker därav att det är svårt att sätta upp någon annan "medan man håller på med något" så att säga. Om jag en vecka har ett litet problem eller något jag håller på att träna in så vill jag inte att det jobbet ska bli avbrutet. Sen finns det många lägen som det känns mycket bättre i, men överlag är det lite jobbigt eftersom man egentligen alltid håller på med ett jobb på sin häst; Man jobbar ju ständigt för att det ska bli bättre. 
 
Sen å andra sidan så tycker jag att det är kul att se min häst jobba, jag tycker det är kul att låta någon ta del av det som är jag och min häst. Det är kul att någon annan tycker om att rida min häst, kul att min häst lär någon något, kul att någon lär min häst något, jättenyttigt att höra en annan åsikt om hästen från någon annan. 
 
Jag är ganska noga med vem jag låter rida mina hästar och vill inte att det ska vara för många olika. Jag låter gärna någon prova min häst, men inte vem som helst helt enkelt. 
Sen måste man förstå att det är andra tankar kring vem jag låter rida Oscar, det kräver lite mer ändå i och med att han är ganska speciell (minst sagt). För Oscar är det jättenyttigt att ha olika ryttare på ryggen ibland för att vänja sig mer med andra, det blir både fysisk och psykisk träning! :) 
 
Hur tänker ni kring detta? 

Kommentarer
Postat av: Tussie

Jag är väldigt noga vem jag faktiskt sätter på min häst, då jag helst verkligen vill veta att personen är förnuftig och vet hur man rider en privathäst, och jag vill veta om personen är en duktig ryttare. Skulle inte sätta en ridskoleelev som aldrig ridit privathäst förut på honom, för att man måste rida honom rätt för att han ska göra rätt och jag vill inte att man rycker sönder hans mun eller nåt sånt.

2012-07-22 @ 14:45:35
URL: http://londonryttaren.blogg.se
Postat av: Emelie

jag har ingen egen häst, men har haft ett gäng olika sköt/medryttarhästar och de har jag ju fått rida utan problem. Egentligen är det rätt otroligt att de vill ha mig uppe, för själv hade jag också varit rätt "egoistisk" att man vill ha sin häst för sig själv. Beror helt på vad för häst men min mamma, kompisar (både ridvana och inte ridvana) hade fått rida för skojs skull. Om jag skulle åka bort hade någon duktig ryttare fått rida och hålla igång hästen om jag hade haft en häst som gick ihop med andra. En av min sköthäst är lite speciell och då slänger man ju inte upp vem som. Men att jag får rida henne är rätt märkligt med tanke på hur gräskligt jag rider mot hennes ägare! :)

2012-07-24 @ 11:36:16
URL: http://lindblad.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0