Uppväxten viktig för hållbarheten

Ett ämne som jag brinner starkt för är att alla hästar ska få en bra uppväxt. Undersökningar har faktiskt visat att uppväxten är viktig för hållbarheten.
Jag anser att Amoure har fått en ypperlig uppväxt. Han gick på lösdrift tills jag köpte honom som 4-åring då det var dags för honom att börja sitt liv som tävlingsponny och då han även stallades in för första gången.
 
Studier har visat att hästar som växer upp på lösdrift i flock har mindre skaderisk och de har ofta en mer naturlig bjudning. Jag tycker inte att det är särskilt konstigt, snarare tvärt om, en häst som verkligen får vara häst de första åren av sitt liv mår bättre och i och med att hästar faktiskt är flockdjur så spelar det stor roll när det kommer till hästens personlighet - som faktiskt utvecklas under de första åren.
Unghästarna på Liden 2012
Vad jag vill komma till är att uppväxten är något man ska tänka på när man köper häst. Vill du ha en hållbar häst så kanske du inte ska köpa en importerad häst vars uppväxt du inte har någon som helst aning om.
Jag har haft två svenskfödda ponnysar och en import - jag har inte märkt någon skillnad när det kommer till hållbarheten men jag vet att det är en stor skillnad.
Jag skulle hellre betala lite extra för en svenskfödd ponny med bra stam och bra uppväxt än en import som kanske har lite mer meriter.

Kommentarer
Postat av: Tuuli Elmgren

Håller med! Aladdin är också svenskfödd (:

Sv; Ja det kanske skulle behövas..

2013-11-07 @ 15:39:41
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0