Skoning av unghästar

Första gången Amoure skulle skos så hade vi bestämt oss för att endast ta framhovarna, och det gick bra trots att han var väldigt otålig och tyckte att hela situationen var konstig. Innan dess var han förstås regelbundet verkad, vilket är ett måste enligt mig.
Andra gången var det tänkt att vi skulle sko bak men det gick inte alls. Han tyckte att det var obehagligt när Maria (hovslagaren) började slå på hans bakhovar, började studsa runt och sådär. Det är viktigt att man inte stressar och bara slår på skorna, man vill inte att hästen får en dålig upplevelse. Just därför lät vi det gå lång tid innan vi skodde honom bak, eftersom att han ändå klarade sig väldigt bra barfota bak :)
Sedan dess har jag jobbat mycket med att han ska låta mig slå på hans hovar. Började med att kratsa hovarna längre än vanligt, och sedan började jag slå på dem med hovkratsen och därefter med en borste, det blev mer likt själva "hammaren".
Inför första skoningen bak i höstas så "slog" jag på hans hovar varje dag, och när det väl var dags att slå på skorna var det inga som helst problem.
 
Hoppas att det var till någon hjälp, men tänk framförallt på att ta det lugnt och inte stressa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0