Amoure 23/12-13

Idag var det dressyrträning för Lisa som stod på agendan och det var mycket välbehövligt. Sist jag red privatlektion var i oktober, så det var jättekul.
Vi började med att jobba i traven med att få Amoure att ta stöd på bettet, skjuta på med bakbenen och bära sig. Det jobbade vi med på volten i båda varven med lite skrittövergångar. Det handlade verkligen om att Amoure skulle söka sig fram till bettet samtidigt som han skjuter på bakifrån. Rida på framåt, samla ihop och släppa fram honom.
Sedan jobbade vi lite med skritten, ökad skritt, mellanskritt och därefter samlad skritt. Att verkligen samla ihop honom i skritten och därifrån göra exempelvis bakdelsvändningar. Där är det verkligen jag som måste planera ordentligt, för Amoure gör som han ska.
Sist gick vi över till det jobbiga - galoppen. Galoppen i sig har ju blivit mycket bärigare, och det höll Lisa med om. Han är fin men vänder sig ut och in både i fattningar och avsaktningar. Idag fick vi slita ordentligt båda två då vi jobbade med galoppfattningar från den samlade skritten. Amoure ska verkligen ta galoppfattningen, direkt från skritten utan att vända sig ut och in. Det tyckte han var jättejobbigt men vi fick ändå till ett par bra fattningar i varje varv. 
 
Som Lisa sa, jag måste verkligen sätta krav på Amoure nu. Han är ingen ung valp längre som man kan dalta med - nu ska han göra som man säger när man säger det. Detta ska jag jobba vidare på, framförallt med fattningarna för att få honom att verkligen förstå att det är jag, piloten, som bestämmer och han kan inte göra lite som han vill. Det ska bli intressant att se om jag märker skillnad redan nästa ridpass, eftersom att han brukar lära sig snabbt...
Gammal, gammal bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0