Lastning

Lastning:

Då vi köpte Yngve var han väldigt väldigt lättlastad.  Man kunde mer eller mindre låta honom gå in själv men sen då vi skulle lasta själva sa han emot lite, tog ett steg bak och gick ut kanske en två gånger innan han gick in. Det irriterade mig och gjorde mig lite arg eftersom att jag visste att han bara gjorde det för att han inte ville.

Men då tog vi bara fram en lina så gick han in. Men eftersom vi inte gjorde någonting åt att han testade oss så blev det bara värre och värre. Det tog längre tid varje gång. Och Yngve är verkligen inte rädd för att bli lastad alls. Han visar inga täcken på obehag då vi lastar utan då han känner för att det inte är kul längre så backar han. Vet inte hur många gånger jag blivit nästan GALEN på honom eftersom jag vet att han kan vara väldigt lättlastad men att han bara gör det för att trotsa.

Vi fick helt enkelt byta taktik. Tidigare hade de liksom varit att putta in honom och det ville han ju inte och då blev vi arga. En dålig cirkel.
Jag pratade runt i stallet och hittade tillslut en lösning som jag trodde kanske skulle funka.

Eftersom han inte är ett dugg rädd för transporter utan bara har kommit på att han inte behöver åka om han backar så gjorde vi så här.
Vi fyllde en hink med saker han tycker om, äpplen, morötter och musli. Sedan tog vi tid på oss. Varje steg fram får han smaka på en bit av ett äpple. Han får stå till hur länge han vill men han får INTE backa. Så då han får för sig att backa (jag har en kedja på fast inte runt nosen.) Så rycker jag till och ryter till samtidigt som mamma går på honom bakifrån bara genom att lägga handen på rumpan och också ryta till (Nu är det väldigt viktigt att man inte blir arg själv utan bara är bestämd) Då ser han det automatiskt som en reaktion att gå fram. Så då kanske han går fram ett steg, då ger man honom ett äpple. Sen kan han få stå still om han vill. Sen gör man så här och tillslut går de in.
Den här metoden har fungerat så bra på Yngve eftersom han inte är rädd så nu går han in på en gång utan att bråka och då vet han att han får hela hinken full med godsaker så han tvekar inte ens!
Vet att Tove kör på liknande stuk med Amoure och det har fungerat super på dem med! 

Innan besiktningen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0