Framridning - hur jag gör

Brukar tänka att jag sitter upp när det är ca 30 -25 minuter till min start. Skrittar fram på helt lång tygel i fem minuter kanske, sedan tar jag tyglarna, men inte helt. Utan jag jobbar henne i en låg form. När hon känns mjuk, så plockar jag upp formen och jobbar som på en åtta. Bara för att få henne uppmärksam på vad JAG vill, samt få henne fint formad i båda sidorna. Tycker ''åttan'' passar väldigt bra för oss, då det lätt kan bli att vi fastnar på en volt och jobbar runtruntrunt. Bätte att byta varv osv. När hon känns fin i skritten, börjar jag trava och gör exakt som i skritten, alltså rider runt i en åtta. Sedan när det är kanske 10 minuter kvar innan start, så jobbar jag henne i galopp, på fyrkanten, volter då och då, några ökningar osv. Men inte för mycket ökning och fyrkant, utan mest på volter för det blir lätt att hon flyter ut. Man måste sätta lilla fux stoet på plats! ;) Misstolka mig inte.
När hon känns fin och lösgjord i galoppen så bryter jag av till trav. Gör några delar ur programmet, några halter och igångsättningar. Och sedan är det vår tur att prestera på banan!

Anledningen till att jag inte rider fram så länge är för att hon inte behöver det. Hon är som finast efter 20 minuter! Då är hon på topp, och även jag. DÅ kan vi visa alla vad vi går för! Råkar jag rida fram kanske bara fem minuter för länge, så blir det bara att vi lallar runt och då blir båda ofokuserade och jag rider helt enkelt sämre.

Men alla hästar är olika, ingen är lik den andra! Vissa behöver kort tid på sig på framridningen, och vissa behöver mer tid. Ingen tid är rätt eller fel!! Utan det är helt och hållet ens val hur länge man rider fram.

Hur lägger ni upp eran framridning? Och hur länge rider ni fram ungefär?


Kommentarer
Postat av: Elin

Fin blogg!:D

2012-10-12 @ 17:33:48
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: Jen & Johnny

Vilken fin häst du har! Kul att läsa om hur du rider fram! :) Vilken nivå tävlar ni på? :)

2012-10-12 @ 18:45:59
URL: http://johnnyochjag.blogg.se
Postat av: Jessica

Det blev ett långt svar som jag la upp i ett inlägg. :) Men ca-tid kanske 30-40 minuter. (Det är hoppning som gäller för min del, men det kanske du förstod? :P)

Vilken himla fin häst du har! :)

2012-10-12 @ 19:01:38
URL: http://vinna.blogg.se
Postat av: Mikxki

Allt beror på hästen, men den jag ska tävla imorgon blir såhär: Skritta fram ca 5 minuter på helt lång tygel. Jobba skritt och trav med mycket övergångar för att få honom lyhörd (ca 5 steg och sen förändring som Lisa Sarin lärde mig :P) i ca 5 minuter. Sen rullar jag lite i traven och galoppen, testar av det som inte alltid stämmer och se hur det funkar just idag. Avslutar med lite längningar då det är hans favorit och han gör det så bra. Lite skritt i collecting och sen in och tävla :)

2012-10-12 @ 19:14:34
URL: http://mikxki.blogg.se
Postat av: Mikaela

När jag rider fram (till hoppning) så sitter jag upp 30-35 minuter innan jag ska in på banan. Skrittar runt lite utanför banan i 5 minuter. Går sen in på framridningen och börjar med att skritta på fyrkanten (med korta tyglar) och göra halter, flytta henne för skänkeln så att hon blir uppmärksam på mig. Skrittar i kanske 5 minuter.
Sen så börjar jag trava, samma som i skritten att få henne uppmärksam, ökar, minskar, flyttar henne och lite så. När traven känns bra tar jag galoppen, samma arbete där, ökar, minskar, gör övergångar och kollar gas och broms.
Tar sen några skutt på lilla krysset i trav och galopp och sen 2 skutt på räcket och 2 på oxern och sen skrittar jag runt dom sista 3-5 minutrarna tills vi ska in på banan! :)

2012-10-12 @ 20:43:50
URL: http://mikzzan.blogg.se
Postat av: Elin

Verkar jättebra! Tävlar inte "min" ponny ännu, men på träningar behövs ingen längre framridning för honom heller, han blir som finast efter en "kort" stund bara! :)

2012-10-12 @ 21:24:12
URL: http://eliinlinneas.blogg.se
Postat av: Sara

Brukar inte rida fram så länge heller för då blir bara Mingus död inne på banan! :) Ca en halvtimme, förra gången red jag inte fram så mycket för att underlaget var så tungt :D

2012-10-12 @ 21:47:10
URL: http://mingus.blogg.se
Postat av: Moa & Nelly - hästblogg

Haha, vi* har en fin blogg menar du nog, tack!! Detsamma såklart! Asså jag har inte min framridning så välplanerad, brukar oftast vara ganska stressad av mig när det gäller på tävling, haha. Inte så bra på något då faktiskt, men såklart är jag inte "slarvig" så att jag knappt rider fram min ponny och går inte på banan direkt. Jag kanske rider fram 30 min eller något innan första klassen? Sen innan nästa klass, om jag nu hoppar två klasser, så håller jag honom varm, så att han inte står och blir kall innan jag ska in på banan och självklart hoppar jag fram. Hoppar kanske två gånger på varje hinder och om det känns osäkert på nått tar jag det några gånger till, tills allt känns bra. Hoppas du fortsätter läsa vår blogg!! Kram :) Detsamma.

2012-10-12 @ 22:04:16
URL: http://ivoire.blogg.se
Postat av: Emelie & Moa

Eftersom jag rider på ridskola och inte har samma tillgång som privat ryttare med att rida fram mm så kan ju inte jag lägga upp det på samma sätt. Men när det väl är lektion så gör jag ju som ridläraren säger men om jag själv skulle bestämma skulle jag starta med att hitta takten och balansen och sedan utöka allt hela tiden. Om något inte funkar i trav brukar jag börja med det i skritt och sedan utveckla det fram tills jag kan trava det. Jag skulle även vilja få min häst avslappnad, kanske inte i form på direkten men ändå en avslappnad häst som inte stressar fram. :D Fin blogg förresten!

2012-10-12 @ 22:51:53
URL: http://ridgalnisarnas.blogg.se/
Postat av: Elsa-en fälttävlansryttare

Sv: Okej vad kul! vem var din ponny efter?:)

Svar: Skattegårds Miramis och Börsgårds Cocette :)
Tove Nodemar

2012-10-13 @ 11:24:05
URL: http://ezzaaass.blogg.se
Postat av: Caroline Nilsson

Sv: Jag rider på ridskola så vi rider ju fram efter instruktörens uppgifter. Vi brukar skritta ganska länge, och sen komma fram i trav, lägga lite fria volter, få hästen mjuk och det är ju ganska bra eftersom man rider många olika hästar hinner man känna efter hur just denna hästen är. Ska vi ha hoppning så skrittar/travar vi lite bommar. Vi har ändå ganska fri framridning och får rida fria vägar, öka och minska lite som vi vill och som sagt lägga fria volter. Mest så hästen blir mjuk och så att vi också värms upp.
Hade jag haft egen häst hade jag nog ridit fram och skrittat av mycket längre, men vi har ju bara en timme, så är väl därför det inte blir så jättelänge.

2012-10-14 @ 01:34:51
URL: http://iamcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0