Alla hästar är lika värda - eller?

Ridtravare har under lång tid varit ett hett ämne i bloggvärlden. "En travare är inte gjord för att ridas", "en travare borde inte få tävla", "en travare blir orättvist bedömd på tävling." Listan på saker sagda om dagens ridtravare är många, men precis som att en del har något emot ridtravare kan andra ha något emot exempelvis kallblod eller araber. Kanske är det hästvärldens rasism?
Jag tycker att det är fel att svartmåla en ras - för alla raser innehåller individer. Det finns ridtravare med ett huvud skapt för att hoppa, och om viljan finns där kan den komma (nästan) hur långt som helst. Det gäller att se hästarna som individer och inte som en del av en ras.
Det går att se på samma sätt när det kommer till människor, bara för att man är född i en viss familj, i ett visst land eller inom en viss religion har man inte samma värderingar och tankar - eller drömmar - som alla andra. Vi är individer och vi tänker på olika sätt.
Rasen gör inte hästen. Hästen utgör en individ, som på sätt och vis är formad av rasen, men som också har utvecklats att ha sin egen personlighet och därmed sina egna möjligheter. Jag vet mycket väl att en ridtravare inte har samma förutsättningar att hopp- eller dressyrtävla som ett svenskt varmblod som är framavlat för att göra just det, men de kan mycket väl göra det på en lägre nivå om viljan och förmågan finns där. Precis som ett svenskt varmblod helt kan sakna hoppförmåga och gångarter.
 
Hur ser ni på det här ämnet? Håller ni med mig eller har ni några andra åsikter? Dela med er!
Precis som jag kan tävla med min svenskfödda connemara så kan en annan ryttare tävla med sin travare som gått trav i flera år tidigare. Om den vill...

Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag gillar dina åsikter och jag håller med!

At the end of the day, a good horse is a good horse, whether they’re a Thoroughbred or a Warmblood. If they’re built to be an athlete and have the right mind and training, I think either can be equally successful in today’s jumper ring.”
— Beezie Madden

2013-12-14 @ 10:51:09
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0