Märkesgrejer säger inte att du är en bra ryttare

För något år sedan var det en riktig hype kring märkessaker i hästvärlden. "Jag har en Kingslandsjacka och jag är bäst" tycktes många tänka.
Har det faktum att du bär Kingsland och HV-Polo och hästen JW och Scapa något med hur ni är som ekipage att göra? Nej.
Ridsporten är tyvärr en sport där pengar har ett stort värde. Med pengar kan man komma långt - framförallt när det gäller hästmaterial. Att påstå att de som har snygga, matchande märkeskläder är bättre än alla andra anser jag är mer än fel. Alla har inte pengar att köpa en Kingsland-jacka, Animo-ridbyxor och GPA-hjälm likväl som en del aldrig skulle tänka sig tanken att gå runt i ett par ridbyxor eller ett par stövlar från Hööks.
 
Dessvärre blir priserna alltmer likvärdiga. Att köpa ett par ridbyxor hos Hööks kostar idag lika mycket som att köpa ett par John Whitaker. Visst, sen finns det de märkena där ett par ridbyxor kostar flera tusenlappar, exempelvis Animo och Pikeur, men kanske känns det ibland mer tilltalande att lägga ned mer pengar för kvalité?
Ärligt talat tror jag dock inte att ens hälften av alla ryttare begrundar kvalitén i val av produkter - åtminstone inte mer än "äh,de här går ju bara sönder" eller "det här märket brukar hålla bra".
Men att märkesgrejer skulle göra oss till bättre ryttare är ren och skär lögn. Material spelar ingen roll - det handlar om en känsla som gör att vi har det i ryggmärgen, eller så har vi det inte. Att säga att det beror på kläderna vi bär (och om de följer samma färgkod) är rent utsagt skitsnack.
 
Jag tycker att en del märkesgrejer är riktigt fina - därför kan jag köpa det. Finns det något liknande hos Hööks så köper jag det hellre och lägger de extra hundralapparna på träning - det som gör mig till en bra ryttare på riktigt.
Att köpa märkessaker begagnat är ju dock ett bra sätt att spara pengar och ändå känna status, eller märkesrus, eller vad det nu är man känner. Då sparar man åtminstone pengar.
 
Märkessaker säger inte vem vi är som ryttare, eller hur vi rider. Möjligtvis säger det hur stor plånbok vi har, men egentligen spelar det väl ingen roll?

Kommentarer
Postat av: Klara

Jag betalar gärna fler hundralappar för bättre kvalité, man märker det tydligt när man jobbar som jag animos kvalité är inte värd priset medans pikeur är grymma. Jag köper efter funktion och kvalité!

2013-10-19 @ 10:23:23
URL: http://klarrs.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0