Att välja domare

 Dressyren är verkligen en bedömningssport. Vissa domare gillar vissa hästar, vissa domare gillar andra.
Det är tyvärr så det fungerar. Och man märker av det speciellt när man rider en mindre häst. Där kan du snabbt bli nerdömd, eller berömd.
Jag har domare som jag föredrar att rida för, eftersom att jag vet att de inte bryr sig om hur hästen i sig ser ut, utan hur jag rider den och hur vi presterar på banan, att vi också rider bra vägar osv.
 
Jag har varit med om domare som anser att hästen ska gå i MSV-form i en LB vilket de självklart inte ska. Jag har också varit med om domare som så fort det kommer in en större svart häst så kammar den hem alla poäng, fast vägarna och formen egentligen inte var så bra.
Tyvärr är det ju så i dressyren. Skulle varit lättare om det bara fanns ett rätt och ett fel som i hoppningen men så är det ju inte.
Därför tipsar jag er: får ni bra kritik av en domare, som ni anser rättvis, lägg namnet på minnet! Det kan vara en smart taktik när ni har flera dressyrtävlingar att välja mellan men inte kan bestämma vilken ni ska åka på. Då kan faktiskt en bra domare göra mycket!
Sen glöm inte att läsa igenom era protokoll om ni ska rida för en domare igen. Finns ju inget bättre än om man förbättrar det man var sämre på sist man red?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0