Åsikt om hjälptyglar

Tänkte skriva ett inlägg om vad jag tycker om hjälptyglar
 
Jag tycker att i vissa fall är det bra med hjälptyglar. Jag tycker det är bra när man använder dem rätt. En hjäptygel ska användas tycker jag när ryttaren inte är tillräkligt duktig för att rida hästen där den behöver vara. Jag tycker även att man kan änvända sig av hjälptyglar när hästen har problem MEN jag anser att det är väldigt viktigt att man löser problemen med hästen också och inte bara har på hjälptyglar för att slippa undan det jobbet. 
 
Vissa hästar har tillexempel väldigt svårt att jobba i form, de sliter upp huvudet och är allmänt svåra. Har ridit sådanna hästar. Men att sätta på en hjäptygel där är bara en kortsiktig lösning. Man måste så småning om lära hästen att kunna jobba utan hjälptygel med. Men det är ändå ett bra sätt att börja lära en häst på! Men fastna bara inte i hjälptygelsvärlden. 
 
Tycker det egentligen är samma sak med sporrar och spön. Ska du rida med sporrar så ska du se till att hästen är framme för din vanliga skänkel med. Samma sak med spöt. 
 
Jag har haft problem med Yngve och hans bjudning. Och det var tackvare spöt och sporrar (låter hemskt) som han fått explosivitet och att han faktiskt tycker det är kul. Då har jag egentligen bara varit fjäderlätt försiktig med sporren för att lära honom vad den betyder. Att när jag bara fyttar min skänkel en millimeter så betyder det fram! Tack vare det kan jag ta av sporren och spöt och rida nästan lika bra utan. Men det är så klart ett hjälpmedel med sporren och spöt. Dock känner jag samma sak där med spöt. Att varje gång Yngve är framme så tar jag bort spöt, lägger undan det, som belöning.
Detta har gjort att jag fått en fantastiskt rolig häst att rida med glädje och energi!

Kommentarer
Postat av: Emma - Saqubeck

Men formen ska ju inte komma framifrån, det du har i handen och hästens huvudposition avslöjar vad du har för aktivitet i bakdel och rygg.

Att spänna in en häst och på så sätt tvinga hästen att arbeta med muskler som inte är starka nog kommer bara leda till spänningar vilket i sin tur leder till skador.

2013-05-19 @ 14:43:02
URL: http://www.saqubeck.blogg.se
Postat av: Klara

Jag som sitter på en väldigt skarp häst har använt mig både av gouge och gramanen i perioder när hon har mer åsikter, har hjälpt oss bra i de situationerna, både då hon inte är lika mycket o luften och på två ben med inspänning och också för att de räcker för mig att åka till akuten med vad vi trodde en bruten näsa en gång.. Haha. Men det är inget som man ska fastna i, även fast det är väldigt lätt gjort.

2013-05-19 @ 22:52:59
URL: http://klarrs.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0