Martina och Amoure leker!

Hej, Martina här. Jag har gästbloggat här några gånger förut och nu var det dags igen! Tove är ju som sagt i London och jag är Amoure-vakt fram tills på tisdag. 
Jag står alltså i samma stall som Amanda och Tove med mina två hästar Oscar och Zetta. Jag brukar rida lite olika hästar i stallet, men det här är faktiskt första gången jag rider Amoure! 
 
Idag så hade jag utsläppet och lät Amoure stå inne medan jag släppte ut de andra och så red jag honom direkt på morgonen. Emelie i stallet fick rida min ponny Oscar och jag red Morris samtidigt och jag ville gärna ha koll på Oscar också så det blev ridhuset idag! Det har ju varit väldigt dammigt i ridhuset de senaste dagarna, men vi var först ut idag så det blev inte så farligt alls :) 
 
Mina förväntningar på Amoure i ridningen var att han skulle ha lite gummibollskänsla, lite kvick, lätt i handen och att han skulle vara ganska bra balanserad. De både stämde och stämde inte, haha! 
När jag ridit fram och sedan plockade upp tygeln för att jobba med seriöst så började han först med att lägga sig lite på bettet och börja takta. Inte okej, så jag jobbade med att flytta honom in och ut lite på både volt och rakt spår. Gjorde någon öppna här och där och försökte ha fokuset på att få upp honom mellan hand och skänkel. När jag var tydlig mot honom så var det sedan lätt för honom att göra som jag ville, det var bara att vara väldigt noggrann. 
Morris jobbar ju ganska naturligt med bakdelen (tror jag? Idag var det så iallafall, haha!), men jag fokuserade ändå mycket på att kraften skulle komma därifrån och fram till ett lätt stöd istället för att han bara skulle böja på nacken och sprätta runt i bak. I början blev han lite springig av och till då jag krävde att han skulle ta i lite, men det löste sig rätt bra med halvhalter och måånga övergångar. Efter en liten stund kändes det verkligen som ett litet kraftpaket, hela kroppen jobbade med power utan att bli springig. Då kändes han väldigt flashig i arbetet! 
 
Galoppen var väl det jobbigaste idag, haha, den blev lite kämpig. Han gick fint i form, men det kändes som galoppen skulle ramla samman, vilket jag inte alls hade förväntat mig! Det blev att galoppera på lite på långsidorna och sedan jobba lite på volten igen. Visst gick han väl fint, men det var riktigt jobbigt, haha! 
 
Jag var iallafall nöjd med passet, vi avslutade med att skritta ut med Oscar och Emelie. 
Morris är mycket ponny att rida, det var jättekul att rida honom, man kände sig ju väldigt duktig eftersom han var så fin, haha. Jag älskar att rida unghästar i olika stadier, superkul att sitta på en så fin liten bebishäst! 
 

 
/Martina

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0