Hoppsnack

Igår åkte vi till Roo gård och red två klasser, 85 och 90 cm. 
Amoure har ju blivit så himla het i hoppningen, och nästintill svår att rida. Han hoppar ju alltid men han ligger liksom på framåt samtidigt som han kurar ihop nacken och inte tar stöd på bettet. 
Det här gör att jag får ett väldigt svårt läge ridmässigt och ridbarheten försvinner lite. Det är svårt att få bra språng och det blir liksom att han hoppar utan att hoppa, hehe.
 
I första klassen hade vi ett ner, och i andra två men jag såg det som skolningsrundor. Samtliga nedslagen var i svängar och anledningen är då jag svänger så trycker han ihop nacken och när jag försöker få honom att sträcka ut halsen innan hindret drar han iväg istället. Generellt hoppar han bra, men de här sprången på räcken i svängar funkar inte riktigt när han är såhär.
I andra klassen kändes de sista tre sprången riktigt bra. Då fick jag en ridbarhet och han lyssnade på mig, och framförallt så var han lugn. Till allra sista hindret kunde jag till och med länga helt på tyglarna och klappa honom utan att han drog iväg. Seger! 
Han leker väldigt mycket i hoppningen just nu, hoppar hit och dit, byter galopp fram och tillbaka och försöker få allt att framstå som en lek. Det är roligt att han tycker att det är kul men han måste samtidigt lyssna på mig. Han är ju fortfarande väldigt valpig, den delen blir ju bättre och bättre, och måste förstå att han faktiskt börjar bli en stor pojke nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0