Yngves utveckling 1,5 år

Tänkte jag skulle skriva ett inlägg lite om Yngves utveckling sedan vi köpte honom, 1,5 år sedan. 
Självklart har jag utvecklats också så det bara skriker om det men tänkte jag tar lite av båda två.
 
Provridning. Finns inte mycket att säga om det. 
 
Precis då vi fick honom krökte han nästan alltid på nacken men det behövde verkligen inte betyda att han gick i en ärlig form. Hans hals blev liksom som ett U fast uppochnervänt. Någon bakbensaktivitet fanns det verkligen inte. Om man fick upp honom i en galopp så var det nästan bara trav på bakbenen, han galopperade alltså inte med dem. 
Jag minns att vi satte upp Frida i stallet som är en väldigt duktig dressyrryttare för att känna på honom och hon sa det att traven är han fin i men galoppen finns inte och det var helt sant.
 
Sen hade jag jätte mycket problem med munnen på honom. Jag var dels för hård i handen eftersom jag inte var van vid en sån känslig häst, men också att så fort jag började kräva så flög huvudet upp i luften vilket gjorde mig hård i handen med. 
 
Det hela ändrades då jag började rida för Lisa senare i början av vintern. 
 
Lisa började att ändra på mitt sätt att rida vilket bara det gjorde att vi kom jättelångt men efter det vara det dags att börja ändra på Yngve. Och där var det en heeeel del jobb. 
 
Jobbet blev att böja men vi fick också börja jobba med galoppen. Långsamt blev det bättre och det gick från att inte kunna få upp i galopp till att han tog galoppskänkeln och kunde galoppera korta stunder på stora volter. 
 
Det var först nu jag kunde rida mer dressyr på honom, den mer ärliga formen började komma och det började kännas bättre. 
 
Första tävlingen på 62% Glad tjej!
Hittills gjorde vi inte skolor eller skänkelvikningar. Det var bara galoppen som var fokus och kunna rida i en bra form.
Men nu började han först jobba med ryggen mer och nu kändes det mer äkta. Nu började vi även träna 15 meters volter i galopp och han bröt ofta av och samlad galopp fanns inte på schemat men han galopperade och någorlunda bra.
Vi var med på Vallentunas klubbdressyr och vann.
Vann klubb dressyr på Väsby. Nu var han fin på rakt spår, böjt spår fortfarande jobbigt och fanns möjlighet till att bryta av i galoppen men formen var bra. 
Första LB:1an som vi red på 62% trots väldigt spänd häst. 
Han började bli riktigt härlig på tävlingarna också och tog för sig. 

Jag och lisa började träna lite skolor och nu var mycket fokus på att få honom rundare, fortfarande galopparbete.
 
Nu började han även biffa på sig väldigt mycket. Han var i en väldigt bra period innan sommarbetet.
 
Sen blev det sommar och sommarbete och då tog Yngve semester, han kom tillbaka i topp på meetinget i Falun där vi båda utvecklades otroligt mycket tävlingsmässigt, blev tre, två, fick personbästa och vann meetingpriset!
Jisses vad glad jag var då vi kom trea haha, Yngve tyckte inte det var en big deal, han vann ju inte ;)
 
Sen har det bara gått framåt efter det. 
bakbenen!
Vi har gått mer in på LA och nu i höst gått in på delar ur Medelsvår. Nu är inte galoppen fokus utan bakbensrörelse i sidled. Största jobbet nu är mer flytande skänkelvikningar och skolor. Nästa steg blir att fördjupa sig mer i enkla byten och så småningom byten. Men en sak i taget. Men gud vad han kommit långt och fort! Världens duktigaste häst!
 
 

Kommentarer
Postat av: Martina

Åh, finaste ni!

2013-01-08 @ 12:48:41
Postat av: Malin

Duktiga ni är! Hur många rosetter har ni tsm? :)

Svar: Tack! :D9 tror jag (:
Tove Nodemar

2013-01-08 @ 14:41:42
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0