Dagens ridpass på Solna



Som jag skrev tidigare idag, så fick jag rida en storhäst som heter Charlie Fox. 
Första intrycket när vi började jobba hästarna, var att han var väldigt ostadig i formen, upp ner med huvudet, genade i hörnen, osv. Tänkte ''okej, hur ska vi lösa det här då'', min första tanke var att börja med att få fram honom, att han skulle få ett bra tempo och därmed bli mer stadig i formen. Höll även en stadig yttertygel, så att han skulle få ett bra stöd och en bra grund till hans oroliga form. Reglerade hans form väldigt mycket i framridningen i både skritt och trav och det funkade bra tyckte jag! Han blev avslappnad och det märktes att han ville jobba rätt, även fast det var lite jobbigt för honom. Galoppen kändes lite fyrtaktig ibland, mer på volt. Även fast han är en het häst, så måste man även få fram honom och få honom att jobba på så sätt. Funkar inte alls med sitta och bromsa, och tro att därifrån kommer han jobba rätt. Tror många ryttare gör så dock! 

När hästarna var i gång, så jobbade vi med massor av bommar i trav. Och sedan i slutet i galopp. Vi räknade galoppen emellan två galoppbommar, och jag och Charlie kom på fem en gång, och då sa Tessan att jag skulle öka, och när jag gjorde det så gav han av i världens galopp, haha! Sedan till sist, så red vi som en bana, och det kändes okomplicerat och han kändes väldigt fin! Fick bra känsla i galoppen, kul! :)
Är väldigt nöjd med hans form endå, Tessan (ridläraren) sa att han inte alls höll på med huvudet som han brukar, och att jag ska vara jätte nöjd! Har aldrig sett Charlie förut, så har inget att jämnföra med direkt. Men jag känner själv att det krävdes mycket jobb av mig som ryttare för att få honom att jobba ärligt. 
Nästa gång är det hoppning, och det rycktas om att Charlie är väldigt rolig och duktig, dock pigg som satan! Men knappast värre än Space endå,så.. jag överlever!

Kommentarer
Postat av: Anna

vad har hänt med lady och vrf rider du på ridskola

2013-01-21 @ 22:21:31
URL: http://tintinryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0