Att skiljas från en häst

Tipsare: Tussie

Att skiljas från en häst är någonting jag har god erfarenhet av. Har varit med om det fyra gånger riktigt ordentligt. Det jag menar med ordentligt, är att jag blivit riktigt ledsen av dom fyra gångerna. Lika jobbigt varje gång. Men nu hoppas jag att jag inte behöver skilja mig ifrån Fleur på ett bra tag iallafall!

Första gången jag skiljdes från en häst var då jag skulle sluta på ridskolan, och lämna Magi. Det här hände för ca 3 år sen. Magi var ponnyn jag tränade och tävlade i både dressyr och hoppning. Han betydde väldigt mycket under den tiden jag red på Väsby ridklubb. Det var i stortsett bara honom jag red, och sista halvåret jag red där så var han halt, och när han blev frisk så fick jag sitta upp på hans rygg och vi skulle rida ut, minns hur glädjetårarna rann och att jag bara satt och log. Hade jag haft en hästgård, hade jag köpt honom för längesen.


Andra gången jag skiljdes från en häst var då jag skulle lämna tillbaka min foderponny Twister. Skulle ha han på prov i tre månader, för eventuellt senare köp. Men redan efter två veckor hade jag bestämt mig, han var ingenting för mig. Hade blivit rädd då han skenade okontrollerat med mig i ridhuset varv efter varv, och jag fick tillslut kasta mig av i fullpanik. Dom kunde inte köra in till stallet han stod på då det var fullt med is, så jag var tvungen att gå med en häst som var rädd för bilar, hundar, och allt som rörde sig, ca tre kilometer. Det var ishalt och massor av backar och nedförsbackar, halkade till flera gången, och hela den där vägen var såå jobbig! Jag grät och grät.


Tredje gången jag skiljdes från en häst var då vi skulle sälja Space. Ett beslut vi tagit tillsammans, och jag visste om den dagen hon skulle åka. Stod inne i boxen med henne, hade satt på henne hennes täcke hon skulle ha i transporten, vi var klara för att skiljas, det vi gjorde var att vänta på att köparna skulle komma. Då brast det. Det gjorde så ont innuti mig, och jag kunde inte hålla tårarna borta. När köparna kom så ledde jag ner henne till stallplan, och det tog emot att ge dom grimskaftet. Grimskaftet som ledde till min ponny, som snart skulle åka iväg ifrån mig. Det var en jobbig dag!

 
Fjärde gången jag skulle skiljas från en häst var då Eclaire skulle avlivas. Hade planerat att rida ett sista ridpass på henne, men när jag kom till stallet så ändrades den planen, jag orkade verkligen inte det, det hade varit för jobbigt. Så gick till henne i hagen, och hon kom fram till mig. Sjukt jobbigt att vända ryggen om och veta att det där, det var sista gången jag såg henne, för all framtid..


Kommentarer
Postat av: Sara Hermansson

<3

2013-01-04 @ 22:13:31
URL: http://sarahermansson.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0