Åsiktsinlägg om att dela häst

Som ni alla kanske vet så rider ju även min mamma och lillasyster Yngve och vad finns det för fördelar och nackdelar. 
 
Nackdelarna med att inte bara ha honom själv är att man måste ge bort dagar fast man kanske själv vill träna. Liksom om man ska tävla så kanske man vill träna stenhårt men det går inte eftersom de ska rida varsin dag och så måste han ridas ut osv. Dessutom kan jag inte bestämma själv över när han ska ridas ut osv utan det blir mycket att alla vill träna i ridhuset och då måste man offra sig för att hästen ska få komma ut. 
Man kan liksom inte planera sitt veckoschema helt säkert eftersom jag inte kan veta vad de kommer att göra osv 
 
 
Om man är två personer tycker jag det fungerar bättre, blir mer lagom. Just nu till exempel rider inte min lillasyster alls speciellt mycket. Och mamma låter mig rida då jag vill så det passar väldigt bra. Då rider kanske mamma en gång i veckan så vilar han en dag, då blir det fyra ridpass för mig. Eller så rider mamma två dagar så blir det tre ridpass för mig. Fungerar väldigt bra och de är så himla skönt. Jag skulle nog aldrig kunna vara i stallet varenda dag året om.
Jag måste få minst en dag att bara vara hemma för att orka, så creads till alla er där ute som inte har mammor och pappor eller medryttare som hjälper till och gör allt själva!
 
Men jag är i alla fall väldigt tacksam för att jag har min mamma. Hon tar även över då Yngve brallar för mycket osv eftersom jag blir väldigt rädd då. Bara det är så himla skönt. Hon rider även oftast ut också vilket underlättar min träning osv. Dessutom tillexempel som här om dagen red hon fram Yngve så jag hann rida lektion osv. 
 
Det är faktiskt bra att ha en person i familjen som kan rida och hjälpa till. Men jag tycker faktiskt man ska vara max två på en häst egentligen. I alla fall i mitt fall när jag vill tävla väldigt mycket. Blir lite ridning om en vecka delas på tre. 
Jag tycker det är perfekt som det är nu faktiskt! Mamma rider en dag, Linda hoppar en dag, han vilar en dag och jag rider resten! Ibland hoppar inte Linda och då får jag en riddag extra! Plus att jag ibland hjälper andra med deras hästar och då blir det ju ridning ändå (:
 
Blandade bilder på Linda och mamma.
Mamma startade en "klubb" dressyr hemma och var jätteglad då hon vann! :D
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0