Två pass avklarade

 Idag blev red två hästar som skulle ridas. Först red jag Yngve, sedan lilla B ponnyn Juni.
 
Yngve red jag i ridhuset, dressyr. Kändes fin idag med. Jobbade honom lång och låg i början med mycket övrgångar tills det kändes bra. Sedan jobbade jag med tempoväxlingar. Jag började i trav. Ville att han skulle gå i samlad sedan ökad trav om och om igen på en volt. Han tyckte det var lite jobbigt kanske men också kul så han gjorde det bra! 

Sedan gjorde jag samma sak i galopp. Samlade på kortsidan och ökade snett igenom men istället för att byta galopp vände jag och fortsatte i samma varv. Gick bara bättre och bättre och varje gång han ökade fint fick han beröm. 
 
Sedan red jag lite delar ur LA. Kändes bra. Han gjorde allt jag bad om. Red sedan lite förvänd galopp. Gjorde först som jag inte får. Han är ju svag i galoppen så då jag rider förvänd driver jag liksom med hela kroppen. Men som Lisa, min tränare sagt så ska jag bara sitta helt still. Och det fungerar faktiskt. Han gjorde halvt igenom, förvänd, snett igenom och så om igen och gjorde det jättefint i båda varven så valde att avsluta där!
Trött liten pojke
 
Sedan blev det lilla Junis tur. Mickan ville ha hjälp så jag ställde gärna upp. Red fram henne lång och låg men man får vara lite försiktig så hon inte hänger sig i handen. Det gick jättebra, gjorde samma sak i trav. 
Men Juni är en tjej som är väldigt envis och bestämd och bråkar gärna om hon inte får som hon vill. Jag trodde hon var snäll idag men jag hade liite fel, men bara lite!
 
Då jag sedan började kräva lite blev hon så klart sur. Hon ville inte ta yttertygeln men jag ville att hon skulle göra det. Så istället för att börja bråka med henne då hon tvärnitar, eftersom då reser hon sig och blir bara argare och argare satt jag bara helt stilla med stilla hand utan att släppa yttertygeln. Efter ett tag insåg hon att jag inte tänka bråke emot eller ge mig, så hon gav sig. Red lite till i trav och tog lite galopp innan jag avslutade. 
 
Så rolig liten B ponny som man faktiskt lär sig en hel del på då man rider, jättekul!
 
 
Har faktiskt för tillfället hela 7 hästar som jag ska rida lite framöver och hjälpa till med, men mer om var och en när det kommer! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0