Överdrivna hästägare?

Det här är säkert något ni tänkt på någon gång. Men iblad tycker jag vissa hästägare är lite för överdrivna i sin hantering med hästarna. Man liksom glömmer bort att de är djur, livs levande djur som lever utomhus och är flockdjur. 
Typiskt är väl att eftersom vi fryser sätter vi på hästarna allderes för mycket täcken fast de flesta hästarna skulle klara av betydligt värre kyla utan täcke, att om hästen är lite sjuk eller lite halt så är det som om den ska dö och måste stå i sjukhage i hundra år. 
 
Nu säger jag inte att det alltid är dåligt. Om en häst är sjuk ska den vila och om en häst fryser ska den ha täcke men, ibland överdriver vi lite tycker jag. Och jag kan erkänna att jag ibland också gjort det. 
 
Men vissa är ju bara lite för mycket, de som behandlar sina hästar som små bebisar, ja då har det kanske gått lite långt. 
Men vi alla har väl faktiskt gått lite långt. Min häst får massage en gång i veckan, kiropraktor osv och det skulle jag aldrig ge mig själv haha. Men å andra sidan skulle jag inte kunna ta bort det från honom heller.
 
Ja, slutsats är väl att man idag behandlar hästar lite mer som barn än som hästar. Därför tror jag det är viktigast att alltid ta sig en extra funderare och ta sig tid att tänka vad hästen skulle vela, och vad dennes natur är. 

Kommentarer
Postat av: Emma

Så länge hästen får sina behov tillgodosett så kan man nog behandla dom som bebisar :) Lite massage och kiropraktik gör nog bara gott.

Men jag håller också med dig. Många hästar går ju till och med med täcke i sommarregnet för att dom inte ska frysa. Eller också så får dom stå på box större delen av dygnet då skaderisken är stor utomhus - sick

2013-02-13 @ 17:05:43
URL: http://www.saqubeck.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0