Onödig utrustning

Det blir allt vanligare med mycket utrustning på hästar och ponnysar under hopptävlingar.
Många använder nog mer utrustning än vad som är nödvändigt, och det kanske även jag gör. Många använder martingal utan att egentligen behöva det, och detsamma gäller många olika sorters benskydd.
 
På Amoure har jag alltid benskydd fram, då jag verkligen inte vill att han ska slå sig, men vid hoppning kan jag ha bakskydd och ibland även boots om han till exempel är broddad och det är på gräsbana, men då har jag bara boots på frambenen.
Jag tycker att hästarna borde se det lite som ett irritationsmoment att ha olika sorters läderremmar slängande mot hals och bringa utan att de egentligen behöver dem.
Jag har en förbygel på Amoure, men har ingen som helst användning av en martingal då jag snarare skulle behöva något som håller upp huvudet på honom ;) Om jag skulle köpa en kombinerad förbygel skulle jag genast ta bort martingaldelen, trots att det kanske skulle vara snyggare med den på.
Idag finns det så många olika sorters utrustning att välja mellan, man får förstås gå efter ens egen häst/ponny och se vad som passar just den, men det är inte så enkelt. 
En del hästar kan inte ha en del sorters skydd, eller en del hjälptyglar. Antingen för att de helt enkelt inte tycker om dem, får skav eller att de inte fungerar av någon annan anledning. Det handlar helt enkelt om att tänka på vad hästen vill samtidigt som både du och jag antagligen vill att det ska se snyggt ut.
Det har mer och mer handlat om hur utrustningen ser ut, vilken typ av utrustning man har och vilka färger. Har ryttaren matchat schabrak och tröja eller är det två helt olika färger? 
Visst är det snyggt när det är matchat men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att det är något som fungerar oavsett vad andra tycker. Hästen ska känna sig bekväm i sin utrustning, och det ska du också göra! Bara för att utrustningen inte är sprillans ny behöver den inte vara dålig.
Ett exempel är förbygeln jag har på Amoure, jag fick med den till min förra ponny men använde den aldrig till honom eftersom att han för det första inte behövde någon förbygel och för det andra var den brun och min utrustning var svart, så den låg i förrådet i några år innan jag dammade av den och provade den på Amoure, och den satt jättebra och sadeln låg genast ännu bättre vid hoppning. Super!
 
Vad tycker ni? Vad har ni för utrustning på era hästar och vad är viktigast, funktion och bekvämlighet eller utseende?
Såhär ser Amoure ut, inga onödiga läderremmar enligt mig ;) Snyggt men samtidigt funktionellt!

 

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag håller med dig. Själv rider man mestadels barbacka i ett träns utan nosgrimma haha ^^ Men sen kan det ju vara kul att pynta hästen med lite nosgrimmor, snygga schabrak, lindor/benskydd och boots. Men hästens bekvämlighet ska ju självklart alltid gå först. Men vissa grejor så som hjälptyglar, martingal osv är ju inte ens fint :s Så det förstår jag inte syftet med att använda bara för att..

2013-02-14 @ 17:37:26
URL: http://www.saqubeck.blogg.se
Postat av: sandra

super fin blog!!!

2013-02-14 @ 18:08:33
URL: http://sandraburman.blogg.se/?tmp=756034
Postat av: Friskey

Har aldrig mer utrustning än nödvändigt på mina hästar. Behöver dom benskydd, så får dom det, behöver dom inte så förstår jag inte varför jag ska krångla med att sätta på det heller.
Det är inte snyggare bara för att man har mer utrustning på tycker jag. Ibland är det enkla det snygga! :)

EXKLUSIV TÄVLING PÅ BLOGGEN JUST NU!
http://friskey.weride.se/2013/02/14/tavling/

2013-02-14 @ 18:55:05
URL: http://friskey.weride.se
Postat av: sussi

Håller helt och hållet med!
"Less is more" brukar man ju säga och det tycker jag är ett väldigt bra talesätt när det gäller just detta :)

2013-02-15 @ 22:17:21
URL: http://liljalilium.blogg.se/

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0