Hur en häst ska vara i psyket?

Här är väldigt många olika men jag har en väldigt klarbild på hur jag vill att min häst ska vara i psyket. 
 
För det första är jag mer av en "feg" ryttare. Jag gillar kontroll och vill alltid ha kontroll, därför skulle jag föredra en lite segare häst än en lite för het häst. För väldigt många är det tvärt om men inte för mig.
 
Sen tycker jag att det är en väldans skillnad på en pigghäst som är säker på sig själv. Då känner jag mig säker och då kan den få busa runt och springa bäst den vill. Men bland det värsta jag vet, och jag har alltid tyckt så, är hästar som är väldigt nerviga och rädda av sig- 
 
En sådan häst behöver otroligt mycket stöd, en ryttare som inte tänker på det och bara fortsätter rida. Jag är tvärtom. Jag blir också jätte rädd för det hästen blir rädd för och det skapar en väldigt dålig cirkel. 
 
Tyvärr är Yngve en väldigt nervig häst. Han kan bli rädd för allt som ett hörn, en fjäril, fågel, katt, skuggor, you name it. 
 
Men han är extra känslig med en ryttare som jag på ryggen eftersom jag själv spänner mig. Detta är något så otroligt jobbigt för mig, det blir lidande för både hästen och min ridning. Under vinterhalvåret lider min ridning jätte mycket eftersom jag väldigt lätt blir rädd hela tiden vilket leder till att Yngve är rädd hela tiden. 
 
För mig gäller det bara att bita tag i problemet och möta min rädsla. Då jag sedan insett att det är inte farligare än att han hoppat till så lättar det.
 
I ridsportvärlden är detta ett väldigt känsligt ämne. Märker att det är så himla ofta ryttare skryter om hur modiga de är och att de aldrig är rädda, medan man nästan aldrig hör om dem som faktiskt kan bli rädda. 
 
Vi håller ändå på med en väldigt farlig sport och jag blir rädd, och jag är stolt över mig själv som erkänner det. Sen då det lättar så blir ridningen det absolut bästa jag vet, och som tur är lättar det alltid. Sen är jag inte alltid rädd utan det kommer alltid i vissa perioder under året, sedan försvinner det och jag är inte rädd för något. Underligt men det är så det fungerar. 

Kommentarer
Postat av: mikaela

Modigt att du berättar det och inte bara döljer det, det är ju inte så konstigt att man blir rädd när nån på 500 kg blir rädd och då kanske även farlig ! tror många är rädda utan att säga det och då blir det nog bara värre..

2013-02-01 @ 20:55:54
URL: http://mikzzan.blogg.se
Postat av: Emma

Jag är inte heller så mycket för nerviga hästar faktiskt. Min ena häst är stencool med nästan allt. Det är väl bara skördetröskor hon är rädd för.

Min andra häst skulle tydligen vara jätterädd för allting när jag köpte henne, enligt förra ägaren. Det är dock inget jag märkt av. Men jag har inte känt mig osäker på henne heller. Ofta är det ju så att ens egen sinnestämning smittar av sig på hästen, som du säger blir det då en ond cirkel.

2013-02-02 @ 12:20:47
URL: http://www.saqubeck.blogg.se
Postat av: Anna

Det finns oehörtmånga rädda hästmänniskor. Ofta avslöjar de sig genom att spela tuffa och bl a slå sina hästar. Rädsla resulterar ofta i ilska och frustration att inte ha kontroll.. Tyvärr förvärras bara nervositeten hos hästar när man blir arg och gör illa dem. :-( Usch för dumma människor i hästvärlden!!

2013-02-03 @ 00:40:52

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0