Att ta sig tid och planera

Den vanligaste bristvaran i dagens samhälle är just tid, och det kan nog vi som hästägare förstå. Ibland kan det vara svårt att få dagarna att gå ihop med skola/jobb, läxor/arbetsuppgifter, stall, träning och förstås det så viktiga sociala livet.
Jag har oftast en tydlig plan över vad jag ska göra under dagarna i veckan, den dagen/de dagar jag är hästledig passar jag på att åka till gymmet, träffa någon kompis eller plugga lite extra om jag skulle ligga efter i något ämne.
Om jag till exempel har någon bok jag ska läsa i skolan så läser jag på vägen till stallet, och har jag håltimme i skolan passar jag på att göra läxor då.
En fördel som jag drar väldigt stor nytta av är att jag har väldigt lätt att hänga med och lyssna på lektionerna samtidigt som jag jobbar, så i vissa ämnen gör jag uppgifter samtidigt som läraren har genomgång. Det är en stor fördel. Detta är dock något jag vet att alla inte klarar av, och det är inte så konstigt.
 
Ibland när jag har mycket att göra blir det lätt att jag tänker "jag har så lite tid, hur ska jag hinna med allt?" men det slutar alltid med att jag har någon timma över tack vare att jag planerar min tid.
 
En vecka har sju dagar varav jag går i skolan fem dagar, rider 5-6 dagar, tränar på gym 3-5 dagar och har bra betyg i skolan där jag går en teoretisk linje på ett gymnasium med mycket hemuppgifter. Dessutom jobbar jag en förmiddag varje helg, och tävlar en del. Inga problem.
Sen är jag en sådan person som vill göra saker hela tiden. Jag är oerhört rastlös och kan inte göra en sak åt gången, jag vill helst göra flera saker samtidigt och jag tycker till exempel att det är oerhört tråkigt att titta på tv, hur bra programmet än är, jag vill göra något annat samtidigt.
 
Det handlar om att planera, planera och planera.
Om man har ett mål med allt man gör så blir man motiverad, motivationen kan minska men den finns alltid där någonstans i bakhuvudet. Jag försöker att ha mål med allt jag gör. Till exempel:
Ridningen: Utvecklas och utbilda Amoure till en bra allroundponny för framtiden.
Skolan: Skaffa mig en bra basutbildning för att så småningom kunna plugga vidare och få ett bra jobb.
Jag tror nog att alla dessutom håller med om att om det är något man vill tillräckligt mycket så tar man sig tid.
 
Så tänk på det, ha ett mål och planera!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0