Årets tävlingsdebut

Lurbo Ridklubb
80 cm
När vi kom fram var Amoure väldigt spänd, men han blev lugnare och mer avslappnad så småningom och på framhoppningen var han någorlunda avspänd.
Inne på banan lade jag upp ett bra tempo och jag lyckades hålla ihop Amoure bra, det är alltid lite enklare när han är spänd för då är han mig mer till lags.
Det var i alla fall en väldigt okomplicerad runda där Amoure hoppade väl på de flesta hindren och vi var felfria. Bra start!
 
90 cm
Amoure hade svårt att stå stilla i transporten så det blev mycket promenad innan andra klassen, så han var även ordentligt uppvärmd. På framridning och framhoppning kändes han väldigt fin, rörde sig trevligt och hoppade bra.
Väl inne på banan tänkte jag ungefär som till första klassen men han är helt annorlunda att rida när han är avslappnad. Då blir han lite väl "bossig" och jag har inte så mycket att säga till om.
Det där bra tempot blev ett alldeles för bra tempo och min lydiga ponny blev lite för mycket bulldoser vilket resulterade i två nedslag på de första hindrena, båda med bak som han slarvar med när han har bråttom.
Tre och fyra hoppade han bättre, men det lustigaste av allt var att jag fick totalt hjärnsläpp och missade femman, hoppade istället sexan direkt och blev därmed utesluten. Har aldrig hänt mig tidigare men någon gång ska väl vara den första ;)
På något sätt är jag lite glad över det då femman var ett lite lägre räcke och sexan en maxad oxer, räcken när Amoure har så bråttom är inte det roligaste. Mellan fyran och sexan gjorde jag ett ordentligt avbrott och fick till ett bra språng på sexan = bra avslut på banan.
Trist med en uteslutning, men Amoure var ju ändå duktig och det var jag som klantade mig totalt.
Nu har jag en tydlig plan över vad jag tycker att vi behöver träna på, samt vad jag vill träna på, och det är bra. Årets första tävlingar brukar alltid hjälpa mig att sätta upp mål för resterande del av året. Ändå en riktigt bra start på året, Amoure har överhuvudtaget inga stopp i sig (inte för att han brukar stanna) utan bjuder (nästan för bra) på alla hinder :)

Kommentarer
Postat av: carolina

åh vad spännande :D

2013-02-06 @ 20:45:47
URL: http://carolinajanssons.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (privat)

Din blogg/hemsida:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0